ÄKS

Mielipide: Hyvinvointialueen laskutuksesta

25.04.2023 16:07

Oletko saanut laskun hyvinvointialueelta käyttämistäsi palveluista? Minä en. Hyvinvointialueen verkkosivuilta kyllä löytyy maksutaulukko pdf -tiedostona. Noilla sivuilla kehotetaan odottamaan laskutusta helmi-maaliskuuhun ja kiltisti olen niin tehnyt, enkä ole saanut postitse laskun laskua..? Fysioterapeutti- ja lääkärilaskuja minulla on joulukuun lopulta 2022, tammi- ja helmikuulta 2023. Nyt on kuitenkin jo huhtikuu, joten soitin hyvinvointialueen vaihteeseen laskujeni perään, josta minut yhdistettiin erikoissairaanhoidon laskutukseen ja kerroin käyneeni Äänekosken terveyskeskuksessa, joten minut yhdistettiin sinne. Nyt vuorossa oli vuodeosasto, josta onneksi yhdistettiin Marita Pulkkaselle, joka lopulta osasi neuvoa soittamaan Monetran laskutukseen. Monetralta todettiin, ettei heillä ole henkilötunnuksellani laskua, kerroin heille Omakannasta poimimani käyntini ja he ottivat yhteystietoni asian selvittämiseksi. Kaikki olivat ystävällisiä ja pahoittelivat tapahtunutta, lämmin kiitos siitä! Ensimmäinen yhteydenottoni asian tiimoilta tapahtui 14.4.2023 ja edelleen odotan…

Tuossa hyvinvointialueelle siirryttäessä näyttää unohtuneen tiedotus laskutuksen osalta. Nova vastaa ilmeisesti vain omasta laskutuksestaan ja muuten paikalliset terveysasemat omastaan, vai kuinka? Onko esimerkiksi Äänekoskella vuosimaksu lääkärikäynneistä yhä vaihtoehto vai laskutetaanko joka kerta erikseen? Vai noudattavatko kaikki Hyvinvointialueen kunnalliset toimijat maksutaulukkoa, joka hyvinvointialueen verkkosivuilta löytyvät? Eikö tuon laskutusasian pitäisi olla ihan selvä kaikille, niin alan työntekijöille (osataan ohjata oikeaan paikkaan kerralla), mutta myös meille asiakkaille???

Tiedusteltuani lähipiiristäni, laskuja eivät ole saaneet muutkaan. Nyt olisi hyvinvointialueella tuhannen taalan paikka tiedottaa, miten laskutus toimii, jotta asiakkaat välttyisivät edellisen kaltaiselta soittorumbalta eivätkä kuormittaisi sillä sotehenkilöstöä. Olen huolissani heistä, jotka käyttävät palveluita runsaasti ja nyt maksut kertyvät tällaisen laskutuksen vuoksi. Siksi toivon taholta, joka asiasta vastaa, Hyvinvointialueelta+/Monetralta, pikaista tiedotusta laskutuksen osalta. Mikäli HYLSY-palsta (hyvinvoinnista lyhyesti ja syvällisesti) on vielä käytössä Äänekoskella, olisi palvelujen käyttäjien kannalta asianmukaista julkaista yleisimpien maksujen hinnat esimerkiksi siinä, jotta laskutusta odottaessa voisi ynnäillä, kun on OmaKannasta tarkistanut käyntinsä, millainen laskupotti odottaa. Kohtuullista on, että viivästymiskorkoa laskuista ei asiakkailta peritä, koska laskutus ei ole tapahtunut ajallaan. Mikäli kertaköntässä peritään useamman kuukauden laskut, tulisi tämä luonnollisesti huomioida eräpäivässä.

Ystävällisin terveisin Mari Paananen, nykymenoa ihmettelevä, vuodenvaihteessa lakkautetun Äänekosken sotelautakunnan entinen jäsen

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy