Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteyksien viimeisetkin tieosuudet on päällystetty ja hanke valmistuu kokonaisuudessaan. Vielä viimeistellään liikenteenohjausta sekä saatetaan loppuun vihertyöt. Kaikki työt saadaan valmiiksi marraskuun 2020 loppuun mennessä.
Viiden vuoden ajan on kehitetty Äänekosken seudun ja koko Keski-Suomen liikenneyhteyksiä vastaamaan alueen liikennevirtojen kasvua. Suomen historian tähän asti suurin metsäteollisuuden investointi synnytti biotuotetehtaan Äänekoskelle, jonka toiminta edellytti merkittäviä panostuksia alueen tie- ja rataverkkoon. Kesällä 2015 alkaneet parannustyöt valmistuivat ratatöiden osalta vuonna 2017 ja uudistettu valtatie 4 välillä Hirvaskangas-Mämme avattiin liikenteelle 2019. Ratahankkeella on käynnissä vielä vuoteen 2022 takuuaika, jonka puitteissa toteutetaan ennakkohuoltoja ja korjataan mahdollisia puutteita ja virheitä.
Tiehankkeella päällystystyöt valmiit
Tiehankkeella tehtiin tänä vuonna pääosin päällystystöitä. Lisäksi parannettiin valtatien 4 rinnakkaistietä, eli Rannankyläntietä, ja jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita Aholan kohdalla.
– Nykyiset väylät palvelevat nyt alueen asukkaita ja valtatien liikennettä pitkälle tulevaisuuteen. Tehdyt ratkaisut ovat lisänneet liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta tavoitteen mukaisesti, sanoo Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.
– Hankekokonaisuutta voisi pitää konkreettisena esimerkkinä yhteistyön voimasta. Tiivis yhteistyö edesauttoi yhteisen päämäärän saavuttamisessa, Wihlman jatkaa.
– Yhteistyö suunnittelijoiden, Keski-Suomen ELY-keskuksen, Äänekosken kaupungin ja MetsäFibre-biotuotetehtaan ja muiden osapuolien kesken oli rakentamisen aikana jatkuvaa. Koska hanke käynnistyi nopeasti, tehtiin tiesuunnittelua hankkeen rakentamisen yhteydessä. Suunnitelmien sujuva eteenpäinvieminen edellytti jatkuvaa yhteistyötä eri osapuolien kesken. Ratkaisuja kehitettiinkin hankkeen aikana eteenpäin jatkuvasti, kiittelee tieosuuden projektipäällikkö Jarmo Niskanen Väylävirastosta.
Koko hankkeen kustannusarvio oli 173 miljoonaa euroa. Tiehankkeelle varattiin 81,5 miljoonaa euroa ja ratahankkeelle 91,5 miljoonaa euroa.
kyllä on tullu niin monimutkanen tie ja liikkuminen että pysympähän kotona kiitos.