Äänekosken Energia varautuu mahdolliseen sähköpulaan ensi talvena. Häiriötiedotejärjestelmää testataan marraskuun alussa.
Sähköpula tarkoittaa, että sähkön tuotanto ei riitä kattamaan kulutusta, jolloin sähkön saantia joudutaan rajoittamaan. Rajoitus toteutetaan kiertävillä, noin kahden tunnin katkoilla sähkön saannissa.
– Suurin riski sähköpulalle on tyyninä pakkaspäivinä, jolloin tuulivoimaa ei tule. Arkisin sähkön tarve on suurinta aamuisin klo 7–10 ja iltapäivisin klo 17– 20 välillä, kertoo myynti- ja asiakkuuspäällikkö Niko Nevalainen.
Sähköpula voi syntyä myös hyvin lyhyellä varoitusajalla esimerkiksi laiterikon tai jonkun muun ennakoimattoman syyn takia.
– Pyrimme varautumaan kaikkiin mahdollisiin skenaarioihin, Nevalainen sanoo.
Testaustekstiviestit kaikille sähköverkkoasiakkaille
Sähkökatkoista tiedottaminen on erittäin tärkeää erityisesti tilanteessa, jossa sähköt katkaistaan hyvin lyhyellä varoitusajalla. Äänekosken Energia testaa oman häiriötiedottamisjärjestelmänsä toimivuutta oman jakeluverkkonsa alueella.
Normaalisti häiriötiedotteet lähtevät tekstiviesteinä vain niille asiakkaille, jotka ovat rekisteröityneet Äänekosken Energian häiriötiedotusjärjestelmään ja antaneet luvan viestien lähettämiseen.
– Noin 10 –20 prosenttia asiakkaistamme on jo tilannut häiriötiedoteviestit eli meillä on heidän ajantasaiset yhteystiedot ja heille viesti menee varmimmin perille, Nevalainen sanoo.
Mahdollisessa poikkeustilanteessa energiayhtiöllä on tiedotusvelvollisuus, jonka nojalla yhtiö lähettää tekstiviestit kaikille muillekin asiakkaille asiakasrekisterin yhteystietojen perusteella.
Marraskuun alkupäivinä testausviestit lähetetään siis tekstiviesteinä kännykkään kaikille energiayhtiön asiakkaille, jotka asuvat sen jakeluverkon alueella ja ovat siis yhtiön sähkönsiirtoasiakkaita.
Varmista viestien perillepääsy liittymällä häiriötiedotejärjestelmään
Etukäteen on tiedossa on, että testausviestit eivät tule tavoittamaan kaikkia asiakkaita, koska osalla yhteystiedot ovat vanhentuneet.
– Osalla pitkäaikaisista asiakkaista saattaa yhteystietona olla esimerkiksi lankapuhelinnumero tai vanhentunut matkapuhelinnumero, jolloin häiriötiedotteet eivät tietenkään pääse perille, Nevalainen toteaa.
Nevalainen kannustaakin kaikkia sähköverkkonsa alueella asuvia asiakkaitaan liittymään mahdollisimman nopeasti häiriötiedotejärjestelmään yrityksen verkkosivuilla. Näin saa varmimmin sähkökatkotilanteessa ajantasaiset tiedot sähköpulatilanteen kehittymisestä.
Jokainen verkkoyhtiö viestii omille asiakkailleen
Kun testaukset ovat ohi, Äänekosken Energia pyytää niitä äänekoskelaisia, jotka eivät testausviestiä saaneet, varmistamaan ensinnäkin, ovatko he varmasti Äänekosken Energian sähköverkkoasiakkaita.
Tämä siksi, että Äänekosken alueella toimii kaksi muutakin verkkoyhtiötä, Elenia ja Savon Voima. Jokainen verkkoyhtiö on velvollinen tiedottamaan katkoista omalla vastuualueellaan omille asiakkailleen.
– Jos et saanut viestiä, tarkista ensimmäiseksi sähkönsiirtolaskulta, mikä yhtiö on kiinteistösi sähkönsiirtoverkon haltija eli keneltä sähkönsiirtolasku on tullut. Jokaisella yhtiöllä on omat viestintäkanavansa, Nevalainen sanoo.
Äänekosken Energian häiriötiedotejärjestelmään voivat rekisteröityä vain Äänekosken Energian asiakkaat ja järjestelmä toimii vain yhtiön omalla verkkoalueella.
– Toivomme, että kaikki sähköverkkoasiakkaamme rekisteröityvät ensi tilassa häiriötiedotejärjestelmään verkkosivuillamme. Järjestämme Äänekoskella tarvittaessa häiriötiedoteklinikoita asiakkaille, jotka kokevat häiriötiedotejärjestelmään rekisteröitymisen vaikeaksi ja haluavat apua. Tiedotamme näistä myöhemmin”, Nevalainen sanoo.
Näin tilaat häiriötiedotteet:
Saat Äänekosken Energian häiriötiedotteet rekisteröitymällä häiriötiedotejärjestelmään osoitteessa
http://aanekoskenenergia.fi/hairiotiedotteet
Huomaathan, että sähkön, veden ja kaukolämmön tiedotteet tilataan kaikki teknisistä syistä erikseen.