Kansanedustaja Petri Honkonen (kesk.) on jättänyt kirjallisen kysymyksen rataverkon kuormauspaikkojen ja raakapuuterminaalien käytön kehittämisestä.
Liikennevirasto on tavoiteohjelmansa pohjalta vähentämässä radikaalisti raakapuun lastauksen kuormauspaikkoja ja terminaaleja korjaustarpeiden ilmenemisen mukaan. Esimerkiksi Keski-Suomen alueelta kuormauspaikkoja ollaan tavoiteohjelmassa vähentämässä yhdeksästä kahteen. Kuormauspaikkojen keskittämistä perustellaan lastaus- ja asemapaikkojen ylläpitokustannuksilla sekä pidempiin junayksiköihin siirtymisellä.
– Junakuljetusten mahdollisuus on edellytys toimivalle markkinataloudelle puukaupassa erityisesti pitkiin matkoihin kuljettaessa. Esimerkiksi Keski-Suomesta on kuljetettu puuta jalostukseen pidempiinkin matkoihin. Tavoiteohjelman mukainen kuormauspaikkojen vähentäminen vaarantaisi Keski-Suomen puumarkkinat ja voisi mahdollistaa paikallisten puukauppamonopolien synnyn. Samanlainen kehitys olisi todennäköistä muuallakin, Honkonen sanoo.
Kuormauspaikkojen vähentäminen tulisi myös lisäämään tiekuljetuksia, mikä rasittaisi entisestään kovilla olevaa tieverkkoa.