Konginkankaan taajaman pohjoispuolella sijaitsevan Masonjoen siltatyömaan eteneminen on kohdannut ongelmia. Syynä ovat sillan eteläpuolisen tuen paalutuksessa ilmenneet odottamattomat vaikeudet. Alkuperäisen aikataulun mukaan työmaan piti valmistua nyt marraskuussa, mutta työt on päätetty keskeyttää tämän vuoden osalta. Niitä jatketaan jälleen keväällä.
Valtatiellä 4 sijaitsevan Masonjoen sillan uusimistyö ei ole edennyt suunnitelman mukaisesti. Ongelmia on aiheuttanut eteläpuolen tuen (Äänekosken puoli) paalutus. Paalut eivät tavoittaneet kantavuudelle asetettuja tavoitteita.
– Paaluja jouduttiin jatkamaan useaan otteeseen. Tämä vei aikaa etenkin paalutusputken jatkamisen, tarvittavien mittausten sekä paalutuskoneen uudelleen työmaalle saamisen vuoksi. Loppujen lopuksi lisäkantavuutta päätettiin hakea ylimääräisen lisäpaalun lyömisellä. Lisäpaalun lyöminen toikin toivotun lopputuloksen, ja nyt yhteensä kolmen paalun yhteiskantavuus on todettu riittäväksi, projektipäällikkö Teemu Saastamoinen kertoo Keski-Suomen ELY-keskuksesta.
– Marraskuun alussa olisi ollut mahdollista aloittaa sillan muottityöt. Betonivalut olisivat olleet joulukuun loppupuolella. Nämä valut olisivat olleet tehtävissä, mutta työn laadun varmistamiseksi työt päätettiin lopettaa tältä syksyltä, Saastamoinen jatkaa.
Töitä jatketaan keväällä kelien salliessa. Remontoitavan sillan toinen kaista saatetaan talven ajaksi väliaikaisesti sellaiseen tilaan, että pohjoiseen päin saadaan yksi kaista käyttöön. Tämän on tarkoitus tapahtua viikolla 47. Etelään päin kulkeva liikenne käyttää nyt paikalla olevaa varasiltaa.
Autoilijoita pyydetään noudattamaan varovaisuutta ja siltapaikalle asetettuja nopeusrajoituksia. Etenkin etelään päin menevän liikenteen on oltava tarkkana, sillä varasilta ja sille johtava rinne voivat olla aika ajoin todella liukkaita tehostetusta hoidosta huolimatta.