Mainonnassa pätee vanha viisaus, jonka mukaan iskulauseen on syytä olla niin omaperäinen, ettei kilpailija voi sitä kopioida. Jos siis Äänekoski sanoisi käyvänsä biolla, Laukaa ei voisi sanoa samaa. Latteudet ovat sen sijaan kierrätyskamaa, sanoo kielen poskeen pistänyt mainosten ammattilainen Reijo Honkonen.
Tämän kevään vaalimainonnassa iskulauseet ovat vedenvärisiä, niitä ei erota toisistaan, ellei näe puolueen nimeä. Puolueet voisivat huoletta vaihtaa iskulauseita keskenään päittäin. Kaikki häviäisivät yhtä paljon. Ihme on, jos niillä saadaan kaikki kaksisataa kansanedustajan paikkaa täytettyä.
SDP LUPAA olla rohkeasti sinun puolellasi. Iskulause kuvastaa hyvin SDP:n ihannetaloa, jossa katto on korkealla ja seinät leveällä. Kun puhutaan sinulle, puhutaan kaikille, ei siis oikeastaan kenellekään. Vuorineuvokset voivat heitellä hattuja ilmaan, että vihdoinkin SDP on tullut järkiinsä, kun se on rohkeasti minun puolellani. Saman voi tehdä pitkäaikaistyötön, jos hänellä sattuu hattu olemaan.
PERUSSUOMALAISET pyytää vaatimattomasti pelastamaan Suomen. Sukulaisuussuhde vihreisiin käy selväksi, tosin kunnianhimo on vaatimattomalla tasolla. Yksi haluaa pelastaa maailman, toinen Suomen. Jostaihan pelastaminen on tietenkin aloitettava. Äänestäjä jää odottamaan, mistä tai miltä Suomi pitäisi pelastaa. Jäistä? Tulipalolta? Vaalimakkaroilta? Saasteilta? Maailmalta? Perussuomalaisilta?
KOKOOMUS on päättänyt ryhtyä Neiti Ajaksi. Se lupaa, että nyt on oikea aika. Se on ihanan väljäsi sanottu. Kaikki kellot ovat oikeassa. Äänestäjä tuntee olonsa turvalliseksi samaan tapaan kuin seisoessaan opastaulun edessä ja näkee siinä täpän ”Olet tässä”. Iskulause tosin hieman keulii. Äänestäjät ovat käyneet tempomassa äänestyspaikkojen ripoja, kun ovat lukeneet, että nyt on aika äänestää kokoomusta. Hei, vaaleihin on vielä tovi.
KESKUSTA on kiertänyt kirpputoreja ahkerimmin. Se on löytänyt peräti kaksi iskulausetta. ”Se kotimainen” muistetaan vanhaksi Saabin iskulauseeksi, tosin muodossa ”Se. Varma. Kotimainen.”. Ehkä keskusta haluaa luoda varttuneelle väelle mielikuvaa kelirikkoteitä kyntävästä Saabista. Toinen kirpparilöytö on yllättävä. ”Eteenpäin!” on nyysitty työväen vappukulkueesta. Eespäin, eespäin on saanut vain tuunattu tähän aikaan.
VIHREÄT on jälleen niin isojen asioiden äärellä, etteivät ne mahdu kuin pariovesta sisälle. Puolue kehottaa äänestäjiä suojelemaan elämää. Äänestäjän harteille asetellaan niin raskasta taakkaa, että tekee mieli juosta karkuun ikimetsään, johon aito vihreä ei jalallaan astu. Sisarrakkaus perussuomalaisiin on själleen uorastaan herttaista katseltavaa. Yksi pyytää pelastamaan ja toinen suojelemaan.
VASEMMISTOLIITTO tekee kaikessa hiljaisuudessa vuosisadan puhallusta, kun se tiputtaa mainonnassaan nimestään liitto-sanan pois ja sosialisoi näin koko vasemmiston itselleen. Rohkeuttaan korostava SDP jää rohkeudessa kirkkaasti kakkoseksi. Muilta osin vasemmisto(liitto) on ainakin toistaiseksi pidättäytynyt vannomasta yhden iskulauseen nimeen. Siellä täällä puhutaan sinun äänestäsi. Sen ovat monet puolueet jo aiemmin hyväksi havainneet. Se edustaa iskulauseissa ns. lujaa laatua.
KRISTILLISDEMOKRAATIT tarjoaa äänestäjille järjen ääntä. Tarkoitus on siis erottua muista puolueista niinkin hämärään käsitteeseen kuin järkeen vetoamalla. Kohderyhmänä ovat ääniä kuulevat ihmiset. Temppu ei ole uusi, mutta totta Mooses se toimii edelleen. Ei niin pöljää äänestäjää, etteikö hän kuvittele pudottavansa uurnaan järjen ääntä.
LIIKE NYT pyytää äänestäjää olemaan erilainen. Ei massoille, kyllä massille? Valta kuuluu kansalle on kustannustehokas. Se ei tarvitse iskulausetta, koska puolueen nimi on iskulause. Se pitäisi vain jollain konstilla elää todeksi.
Lähteinä on käytetty puolueiden verkkosivuja ja yksittäisten ehdokkaiden vaalimainoksia.