Jätehuollon uusi toimintamalli meni läpi valtuustossa – puheenvuoroja käytettiin reilusti molemmin puolin


Valtuuston kokousta olivat seuraamassa myös Lassila & Tikanojan työntekijät.

Äänekosken valtuusto hyväksyi kaupunginhallituksen ehdotuksen jätehuollon uudesta toimintamallista

 

 

Äänekosken kaupunginvaltuuston käsittelyssä 20.2.2017 oli kaupunginhallituksen ehdotus periaatepäätökseksi jätehuollon uudesta toimintamallista. Kaupunginhallituksen ehdotuksen keskeinen sisältö on, että kaupunki liittyy Sammakkokangas Oy:n osakkaaksi ja ryhtyy hankkimaan jätehuollon palvelut siltä osakkuuden perusteella.

Valtuusto hyväksyi kaupunginhallituksen ehdotuksen. Asia ratkesi äänestyksellä, jossa vastassa oli valtuutettu Martti Isoviidan esittämä ja valtuutettujen Jari Halttusen, Pentti Piilosen ja Lauri Laxin kannattama vastaehdotus.
Isoviidan esitys oli seuraava:
– Äänekosken kaupunki ei ryhdy osakkaaksi Sammakkokangas Oy:hyn. Äänekosken kaupunki hoitaa vastuullensa kuuluvan jätehuollon järjestelyt myös jatkossa itsenäisesti. Jätehuollon viranomaistehtävät hoidetaan jatkossakin omana toimintana. Jätehuollon palvelutehtävistä ainakin Äänekosken kaupungin vastuulle kuuluvien jätteiden käsittely kilpailutetaan. Äänekosken vastuulle kuuluvien jätteiden käsittelyn kilpailutuksen valmistelu aloitetaan heti.

Asia etenee kevään aikana siten, että uusi toimintamalli on käytössä 1.7.2017 lukien.

– Oli ratkaisu mikä vaan, on hyvä muistaa, että viime kesäkuussa kun ympäristölautakunnassa käsiteltiin jätehuoltoa. Lautakunta totesi, että jätehuolto ei tällä hetkellä toimi Äänekoskella, vaan että jätehuolto pitäisi suunnitella uudelleen. Nyt ollaan sellaisen tilaisuuden edessä, että voidaan ruveta sitä suunnittelemaan, pohjaesitystä kannattanut Minna Tuikka (vihr) sanoo.

Asiasta käytiin vilkasta keskustelua valtuustosalissa. Puheenvuoroja kaupunginhallituksen esityksen puolesta käyttivät muun muassa Sirpa Martins, Simo Salmelin, Seppo Hänninen ja Keijo Kainu. Isoviidan ehdotuksen puolesta puhuivat muun muassa Jari Halttunen, Pentti Piilonen, Lauri Lax sekä Tarja Pullinen.

Nykyinen sopimus Sammakkokangas Oy:n kanssa päättyy kesäkuun lopussa, mistä johtuen asian valmistelua on tehty nopealla aikataululla. Isoviita kyseenalaisti kiireellä tehdyn valmistelun ja vaihtoehtojen sivuuttamisen.

– Esityksessäni on, että kilpailutus aloitetaan heti, eli se voisi olla valmiina kesään mennessä. Käytetään kahden vuoden optio ja tutkitaan asia rauhassa, sillä jos osakkaaksi mennään, paluuta ei ole, Isoviita sanoo.

Perussuomalaisten Lax kannatti Isoviidan ehdotusta.

– Kannattaa muistaa, että tässä on 20 äänekoskelaisen työntekijän työt uhattuna. Pojat on tähänkin asti hoitanut hommat hyvin, antaa hoitaa tästä eteenpäinkin, Lax sanoi.

Hallintojohtaja Aleksi Heikkilä selvensi valtuustolle, että jätehuoltoasian ajankohtaisuus ja valmistelun nopeus liittyvät vuoden alussa voimaan tulleeseen uuteen hankintalakiin. Hankintalaissa on uudet kierämmät liikevaihtorajat, joiden puitteissa kuntien omistama jätehuoltoyhtiö ei saa myydä kuin pienen prosentin liikevaihdostaan yhtiön ulikopuolella. Tämä vaikuttaa palveluiden saatavuuteen, mikäli kaupunki ei ole jätehuoltoyhtiön osakas. Heikkilä selitti myös, että lakimuutoksen johdosta Sammakkokankaan kanssa tehtyyn hankintasopimukseen kolme vuostta sitten kirjattu optiokausi ei ole enää käytettävissä.

Jätehuoltoviranomaisen tehtävät siirretään  yhtiön toiminta-alueen kuntien yhteiselle Sydän Suomen jätehuoltolautakunnalle. Heikkilä kertoi valtuustolle, että Äänekosken kaupunki on toivonut  jätehuoltolautakunnasta kahta  paikkaa,  joista toinen puheenjohtajan pesti.

– Tälle on näytetty alustavasti  vihreää valoa, Heikkilä sanoo.

Valtuustossa heräsi myös kysymys siitä, miksi Lassila & Tikanojaa ei ole kuultu asiassa. Virkamiehet eivät halunneet jätehuoltoyritystä puhumaan valtuustolle, ettei se saisi epäreilua etulyöntiasemaa muihin yrityksiin verrattuna.

– Emme halunneet vaarantaa heidän mahdollisuuksi mahdollisessa tarjouskilpailussa, valtuuston puheenjohtaja Matti Tiusanen sanoo.

Myös teknisen lautakunnan jättäminen selvityksen ulkopuolelle herätti kysymyksiä.

– Tämä on strateginen päätös, ja se kuuluu valtuustolle, kaupunginjohtaja Matti Tuononen sanoo.

Kaupunginhallituksen ehdotus sai 24 ääntä, ja Isoviidan ehdotus sai 18 ääntä. Tyhjiä ääniä ei annettu, yksi paikka oli tyhjillään. Päätös osui rankasti ylälehterillä istuviin Lassila &Tikanojan työntekijöihin.

– Onhan tämä yhdenlainen tapa ennakoida yt-neuvotteluita, Lassila &Tikanojan luottamusmies Markku Wickstrand sanoi välittömästi päätöksen jälkeen.

Wickstrandin mukaan päätös saattaa johtaa irtisanomisiin, kun Lassila &Tikanoja pyrkii laskemaan tarjouksen mahdollisimman alas.

– Silloin otetaan kaikki tiukat pois, eikä siinä kuljettajilla ole paljoa mahdollisuuksia. Eihän sitä tiedä miten kilpailutuksessa käy, mutta kyllä tämä pahalta nyt näyttää ja irtisanomisten vaara on, Wickstrand sanoo.

 

Vastaa

  1. marke

    Päätöksessä tehtiin politiikkaa jota varjosti kiire.

    Tämän päätöksen jälkeen voi kysyä onko Äänekoski todella yrittäjämyönteinen kaupunki?

    Uusi hankintalaki ja sen tuomat muutokset ajavat kuntien omistamia yhtiöitä tiukalle niinkuin Sammakkokangastakin, se on totta.

    Onhan hankintalaissa siirtymäkausi ,joten Äänekoski olisi voinut aivan hyvin jatkaa itsenäisenä vielä,niinkuin vastaesityksessä esitettiin.

    Näin toimiessaan Äänekoski olisi voinut ottaa osuutensa jätemaksuista jätehuollon järjestämiseen ja sen valvontaan. Tämän päätöksen jälkeen ei näin tehdä.Olisimme voineet kilpailuttaa kaikki yksityiset ja julkiset jätteenkäsittelyvaihtoehdot niinkuin olemme tähänkin asti tehneet.
    Jos olisimme jatkaneet entiseen malliin, olisimme itse voineet kehittää paikallista uusiokäyttöä ja siihen liittyvää yritystoimintaa.
    Nyt tämän päätöksen jälkeen olemme vielä osakkaina Riikinvoima OY:ssä jossa ovat mukana tietyt velvoitteet vuosikymminiksi.

    Lassila &Tikanojan luottamusmiehen huoli työpaikoista on aiheellinen.
    Kilpailutilanteessa isot firmat trimmaavat koneistonsa kilpailukuntoon.Näin käy tässäkin ja se on vasta alkua kun päästään soteen se vasta onkin kylmää kyytiä.

    Vastaa
    1. aia

      Eikö kokouksessa huomioitu lainkaan tuota mahdollisuutta biojätteen käsittelyyn tulevassa biokaasulaitoksessa Äänekoskella? Virkamiesjohto ja jopa vihreät halusivat niin kiihkeästi yhtiömallin, että kestävän kehityksen arvot joutivat siinä vaiheessa romukoppaan. Sinne vain biojätteet Sammakkokankaan penkkaan aiheuttamaan ilmastopäästöjä. Kai te nyt ymmärrätte, että biokaasun käytöllä säästetään neitseellisiä luonnonvaroja, näin rautalangasta vääntäen.

      Vastaa
        1. aia

          Tällä hetkellä aumakompostiin eli penkkaanhan ne. Oletan ja toivon, että tulevaisuudessa heilläkin biojätteet kuitenkin saadaan järkevämpään hyötykäyttöön. Eiköhän noiden biokaasulaitosten määrä ole onneksi lisääntymään päin eli siitä ei ainakaan jää kiinni.

          Vastaa
  2. huru-ukko

    Voisiko Minna Tuikka avata miten jätehuolto ei ole Äänekoskella toiminut? Nythän suunnittelu annetaan Sydän-Suomen jätelautakunnalle eli se ei ole jatkossa Äänekosken käsissä. Ei tainnut Minna ymmärtää tätä

    Vastaa
    1. aia

      Aivan. Vaadin perustelua, miksi jätehuolto ei ole toiminut. Entä mitä Tuikka tarkoittaa, että nyt päästään suunnittelemaan uutta jätehuoltoa? Kuule kun jätehuolto siirtyy Sammakkokangas Oy:lle, siinä vaiheessa sinä et todellakaan suunnittele Äänekosken jätehuoltoa. Sen suunnittelee omistajakuntien yhteinen jätehuoltoviranomainen, jossa Äänekosken 1-2 edustajaa saavat piipittää vaatimuksiaan ihan rauhassa.

      Vastaa
      1. aia

        Pyytäisin myös nimenomaan vihreitä avaamaan välinpitämättömyyttään kestävän kehityksen periaatteita kohtaan, koskien biojätteen käsittelyä. Nyt äänestitte Äänekosken jäteyhtiöön, jolloin biojäte kuljetetaan 50 km päähän – jätekeskuksen penkkaan. (Ai niin tosiaan, Sammakkokangashan esitti visioitaan biojätteen hyötykäytöstä jo viime vuosikymmenellä, mutta visioiksi ovat jääneet. Mutta nythän saivat vihdoinkin Äänekoskesta visioilleen rahoittajan.) Vaihtoehtona olisi ollut mahdollisuus saada itsenäisenä jätehuollon järjestäjänä biojäte omaan kuntaan ensi kesänä valmistuvaan biokaasulaitokseen hyödynnettäväksi biokaasun valmistuksessa. Olen todella pettynyt ympäristöpolitiikkaanne.

        Vastaa
          1. aia

            Sinne Sammakkokankaan penkkaan. Äänekoskella on voimassa oleva bio- ja kuivajätteen käsittelysopimus Sammakkokankaan kanssa. Sopimus on solmittu jo muutamia vuosia sitten, silloin ei biokaasulaitoksista oltu vielä kuultukaan.

  3. ex-koskelainen

    hankintalaki ei pakota liittymään kuntayhtiöön. Äänekoski olisi voinut itsenäisesti kilpailuttaa jätteet niin kuin tähänkin asti ja myydä ne kenelle haluaa. Jäte on nykyään nääs raaka-ainetta, josta kilpaillaan. Ei kuntayhtiöiden ole mikään pakko olla tässä mukana, jos kerta hankintalaki kieltää. Hölömöläisten päätös, jota päättäjät katuvat tulevaisuudessa. Onneksi en asu Äänekoskella enää. Olipa kaiken kaikkiaan tosi epäoikeudenmukaista LT:tä kohtaan

    Vastaa
    1. aia

      Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15 § ja 16 §. Kaikki kunnalliset jäteyhtiöt joilla kapasiteettia on, haluavat kyllä ulosmyydä palvelujaan enemmän kuin viidellä prosentilla liikevaihdostaan, aivan kuten tähänkin asti. Kukapa ei haluaisi maksimoida liiketoimintaansa. Näin järkevästi haluaa todennäköisesti toimia myös Sammakkokangas Oy. Tällöin sovelletaan edellä mainittuja hankintalain pykäliä eli kunnalliset jäteyhtiöt avaavat kilpailun myös omille sidosryhmilleen, jolloin viiden prosentin ulosmyyntirajaa ei enää noudateta. On siis enemmän kuin todennäköistä, että jätehuoltonsa itsenäisesti järjestävä Äänekosken kaupunki olisi tullut saamaan jatkossakin tarjouksia jätteenkäsittelystä – paitsi yksityisiltä myös kunnallisilta jäteyhtiöiltä.

      Vastaa
  4. aia

    Voisiko Aleksi Heikkilä avata seuraavia:

    Miten niin kunnallinen jäteyhtiö ei saa tarjota omistajiensa ulkopuolelle palveluja kuin pienellä prosentilla (5%)? Kyllä saa, mikään laki ei sitä kiellä. Edellyttää ainoastaan kilpailun avaamista jäteyhtiön omille sidosryhmille. Onko sinulla johonkin asiakirjaan perustuvaa faktatietoa, että esim. Sammakkokangas Oy EI tule avaamaan kilpailua omille sidosryhmilleen? Jos asiakirjaa ei ole, olet esittänyt valtuustolle harhauttavan perustelun. Avattuaan kilpailun omille sidosryhmilleen, kunnallisen jäteyhtiön ei tarvitse noudattaa viiden prosentin ulosmyyntirajaa. Tuskin esim. Sammakkokangas Oy jättää tuon yli viiden prosentin ulosmyyntimahdollisuuden käyttämättä, kun kapasiteettia enempään löytyy. Tälläkin hetkellä heidän ulosmyyntinsä on n. 12 % eli hukkakapasiteettia jäisi reilusti, jos kilpailua ei avattaisi omille sidosryhmille. Täytyy muistaa myös, että jätteenkäsittelypalveluja tarjoavat myös yksityiset toimijat kunnallisten jäteyhtiöiden lisäksi, joten oli suhteellisen perusteetonta pelotella valtuutettuja jätteiden käsiin jäämisellä.

    Esittäisitkö tässä esim. nettilinkin lakipykälään, jonka perusteella nyt voimassa olevan jätteenkäsittelysopimuksen optiovuodet ovat rauenneet uuden hankintalain myötä. En oikein ymmärtänyt, miten nuo optiot on pois pyyhkäistävissä uuden hankintalain johdosta. Sellainen toiminta ei ole lainvoimaista, jos Äänekosken kaupunki ja Sammakkokangas Oy ovat vain keskenään jossakin palaverissa sopineet, että kumpikaan osapuoli ei käytä optiota. Ymmärsithän ja osasithan selittää myös valtuustolle, että viiden prosentin ulosmyyntiraja koskee jätehuoltoa vasta siirtymäajan jälkeen eli 1.1.2019 alkaen? Option Sammakkokankaan kanssa olisi voinut huoletta käyttää tuohon asti, jos uutta kilpailutusta jätteenkäsittelystä ei olisi ehditty enää kevään aikana tehdä. Eikös lain mukaan ole myös niin, että palvelun tarjoaja (tässä tapauksessa Sammakkokangas Oy) on velvollinen käyttämään sopimukseen kirjatun option ostajan (Äänekosken kaupunki) niin halutessa?

    Ei millään pahalla, mutta tämän prosessin läpiviennissä haiskahtaa ammattitaidottomuus ja nätisti sanottuna valtuuston harhaanjohtaminen. Jätepolitiikka on niin monimutkaista, että valtuuston jäseniä on helppo viedä 100 – 0.

    Vastaa
  5. aia

    Matti Tuononen, avaisitko kuntalaisille mikä on strateginen päätös ja miksi tässä kaikkia kuntalaisia koskevassa asiassa päädyttiin strategisen päätöksen tekemiseen?

    Vastaa
    1. aia

      Jos strategisen päätöksen läpirunttaus on näin nopeaa ja helppoa, suosittelen käyttämään sitä kaikissa kunnan päätöksissä.

      Vastaa
  6. Otto Normalverbraucher

    Primitiivinen totuus on, että yhteiskunnallisessa päätöksenteossa asiat ovat yleensä jo ratkaistut siinä vaiheessa, kun ne saapuvat virallisesti päätettäviksi, tässä tapauksessa kunnanvaltuustoon. Monelle saattaa ehkä syntyä lapsenomainen tunne (illuusio) siitä, että kyseessä olisi aito päätöstilanne. Valtuustossa maanantaina käyty debatti on näin ollen vaan puhdasta poliittista teatteria so. puhutaan paljolti lehtereille.

    Vastaa
    1. aia

      Järkipuhetta. Olen aina ihmetellyt, millä konstilla riittävä määrä valtuutettuja saadaan lahjottua puoltamaan etenkin näitä ”Trump” – esityksiä. Viinalla, naisilla, työpaikoilla…?! Nyt en arvaa nimetä ketään avaamaan tätä ?

      Vastaa
  7. aia

    En tapaa herkistellä, mutta lehtikuvan näky L&T:n kelta-asuisten työntekijöiden rivistöstä valtuustosalin lehtereillä veti liikuttuneeseen tilaan. Toivottavasti tämä näky paikan päällä herätti piston normaalisti niin solidaarisena tunnetun puolueen jäsenten omassatunnossa, samalla kun äänestivät jäteyhtiöön liittymisen puolesta.

    Vastaa
  8. aia

    Toimitukselle: pystyisittekö yhdistämään kaksi erillistä jätepäätösuutistanne kommentteineen? Mielipiteiden vaihto on helpompaa sekä kirjoittajan että lukijan näkökulmasta, kun on vain yksi foorumi seurattavana. Kiitos!

    Vastaa
  9. Jorma Lilja

    Ei paljoa paina päätöksen teossa työpaikat kunnan alueella. On aikaisemminkin ”rahan perässä” juostessa jäänyt luu kouraan ja vaara on suuri että nyt käy samoin! Minkä takia on pakko jonkun kilpailutuksen nimissä purkaa toimivia systeemiä? Varsinkin jos vaakakupissa painaa vain raha, ei laatu tai työpaikkojen säilyminen. On jo nähty monia kilpailutuksella ja halvan hinnan perusteella tuotetun palvelun toimimattomuus, ja niiden aiheuttamat kustannukset kun sitten pitää pikaisesti saada tilanne ”parsituksi” ja toimimaan. Onneksi on vaalit lähellä ja oman äänensä osaa nyt tarkemmin kohdentaa!

    Vastaa
    1. markku lamberg

      Olisimme mielellään olleet mukana kehittämässä Ääneseudun jätehuoltoa.Mustankorkea oy HP Markku Lamberg

      Vastaa
  10. KH

    Väärin äänestetty!! Taitaa olla Sammakkokangas Oy:n hallituspaikat kiikarissa Äänekosken demareilla sekä isot kokouspalkkiot! Vaaleissa muistetaan.

    Vastaa
    1. Otto Normalverbraucher

      Valtuutettuja usein syytetään siitä, että he nostavat isoja kokouspalkkioita. Nykyohjeistuksen mukaan myöskin kunnalliset viranhaltijat nostavat kokouspalkkioita varsinaisen virkapalkan lisäksi. Huomiota kiinnitti maanantain kokouksessa johtavien virkamiehiemme ja -naisiemme lähes täydellinen läsnäolo ”viranhaltija-aitiossa”. Kaavoituspäällikkö Olli Kinnusen läsnäolo kokouksessa oli tietysti täysin ymmärrettävä ja itsestään selvä, koska hän esitteli päätettävänä olleet kaavoitusasiat ja hänelle valtuutetut esittivät myöskin kysymyksiä. Muut johtavat viranhaltijat toimivat käsittääkseni vai ”statisteina” eivätkä käyttäneet yhtäkään puheenvuoroa. Oliko heidän läsnäolonsa kokouksessa ollenkaan tarpeellista valtuuston päätöksenteon kannalta?

      Kokouksessa olleet johtavat viranhaltijat:

      Elinvoimajohtaja
      Tekninen johtaja
      Ympäristöpäällikkö
      Opetus- ja kasvatusjohtaja
      Talousjohtaja
      Henkilöstöjohtaja

      PS. Pieni kevennys sallittaneen. Kokouksessa ei ollut mukana vapaa-aikajohtaja, vaikka käsittelyssä oli uimashortsien valtuustoaloitteen lopullinen hyväksyminen tai hylkääminen. Vapaa-aika lautakuntahan ”työsti” asiasta lausunnon tammikuussa.

      Vastaa
  11. P

    Pitäiskö nyt vähän rauhottua tässä keskustelussa. Mikä tulee muuttumaan…se jää nähtäväksi.voihan muutos olla positiivinenkin.

    Vastaa
  12. Otto Normalverbraucher

    Teknisen lautakunnan esityslista (1.3.2017) asia 3:

    Jätehuoltosopimuksen optiovuosien käyttämättä jättäminen (Sammakkokangas Oy)

    Teknisen johtajan ehdotus:

    ”Tekninen lautakunta merkitsee tiedoksi valtuuston 20.2.2017 tekemän päätöksen jätehuollon toimintamallista ja toteaa, että kaupunki ei pyydä Sammakkokangas Oy:ltä olemassa olevaan hankintasopimukseen liittyvää optio-osuuden käyttöönotoa.”

    Eikö optio-oikeuden pitänyt päättyä ex lege (hankintalain muutos) 30.6.2017?

    Vastaa
    1. Facepalm

      Hankintalain muutoksen vuoksi optiota ei voi käyttää 2019 alusta alkaen, koska silloin kunnallisen jäteyhtiön ulosmyyntiraja on 5 % liikevaihdosta. Tätä ulosmyyntirajaa yhtiön ei tosin tarvitse noudattaa, jos hankintayksikkö (Sammakkokangas) avaa kilpailun myös sidosryhmilleen (omistajakunnilleen). Eli ainakin vuoden 2017 loppuun option voi ja se kannattaakin käyttää (ulosmyyntiraja nykyinen 15 %). Ensi vuonnakin raja on vasta 10 %. Sammakkokangas ei voi esim. tämän vuoden loppuun asti kieltäytyä optiosta.

      Vastaa
    2. Aivosolu

      On aivan päinselvää, että esityksessä vedottiin väärin perustein mm. hankintalain muutokseen. Kuinka moni valtuustossa perusti päätöksensä tämän varaan. Nyt yritetään teknisessä lautakunnassa paikata tätä töppäystä ja luopua optiosta sitä kautta.

      Kyllä hallinto-oikeudessa tullaan olemaan kartalla, että menettely tässä jätehuoltotapauksessa kaikkinensa on ollut moitittavaa. Vai onko kaupunginjohtajalla sielläkin joku kaveri…

      Älkää nyt missään tapauksessa olko niin hölmöjä, että luovutte optiosta! Ymmärrätte tämän kyllä, kun vähän vaivaatte aivosolujanne.

      Vastaa
  13. nosto äksän mielipidepalstalta

    Raimo Poikonen 24.2.2017 klo 15.48

    PELI JATKUU…..EIKÄ OLE REHELLISTÄ
    Nimittäin tämä Sammakkokangas -farssi. Kirjoitin aiemmin, että on hyvän hallintotavan vastaista, kun ko. asiassa varsinainen jätehuoltoviranomainen, eli tekninen lautakunta on ohitettu kokonaan. Niin on todella käymässä, kun Telan esityslistassa 1.3.17 on ehdotus,että merkitään tiedoksi. Silloinhan sitä ei voisi käsitellä siellä ollenkaan, eikä esim. äänestää. Kuitenkinhan valtuuston päätös oli periaatepäätös, joten asia pitäisi käsitellä normaalijärjestyksessä, tela, hallitus, valtuusto. Nyt asiaa viedään hirveällä kiireellä (täysin tekosyykiireellä) eteenpäin.Toistettakoon vielä,että on hyvin kummallista,että Sammakkokangas Oy täysin yksipuoleisesti on ilmoittanut,että optiota ei enää käytetä(vaikka siihen olisi täysi mahdollisuus) 30.6.17:ta jälkeen. Mutta ilmeisesti se 350.000 on heille kipeästi tarpeen. Mitään liittymis/osakkuuspakkoa ei jätelaki edellytä,sanokoon virkamiehet mitä tahansa. Jätteet kulkevat 1.7.17 alkaen joka tapauksessa, Lassila/Tikanoja hoitaa ne, siihen asti, kunnes asia voidaan täysin rauhassa kilpailuttaa.
    Raimo Poikonen Telan jäsen

    Vastaa ↓
    Facepalm 24.2.2017 klo 18.41

    Hetkonen, nyt käryää ja entistäkin pahemmin. Näinkö demokratia Äänekoskella toimii, tässä taidetaan mennä jo laillisuuden rajamailla. Eikö olisi järkevämpää käyttää optio ja katsoa peli rauhassa loppuun, koska vaikuttaa siltä, että yhtiöön liittyminen ei toteudu esille tulleiden seikkojen valossa ainakaan 1.7. eikä nyt esitetyin ehdoin. Eihän tuolla option käyttämisellä häviä kukaan.

    Vastaa ↓
    Facepalm 24.2.2017 klo 20.32

    Siis käyttää optio hankintalain siirtymäajan puitteissa ainakin 2017 loppuun. Siihen ei Sammakkokankaallakaan pitäisi olla sanomista, kun 5 %:n ulosmyyntiraja astuu voimaan vasta 2019 alussa. Ja kyllähän Sammakkokankaan on sopimuksen tarjoavana osapuolena optio pakko käyttää, jos ostava puoli niin haluaa. Kaupungin kannattaisi nyt oman edun nimissä tarttua option käyttöön, eikä suinkaan luopua siitä.

    Tätä koko jupakkaa ajatellen saattaa olla niin, että myös virkamiesjohtoa on jollakin tapaa jymäytetty jäteyhtiön/muun osallisen taholta. Tämä on täysin mahdollista, kun asiassa on jätetty kuulematta kaikkia asianosaisia ja jätehuollon asiantuntijoita. Tässä kohtaa ihmetyttääkin ulkopuolisen konsultin työpanos, mitä oikein selvitettiin.

    Asian harkitseminen ja uudelleen käsittely kaikille osapuolille avoimin kortein, kuntalaisten yhteistä hyvää ajatellen on enemmän kuin paikallaan. Näin olisi pitänyt toimia heti selvitystyön alettua, jotta valtuutetut olisivat voineet tehdä jäteyhtiöpäätöksen täysin resurssein.

    Vastaa
  14. Aivosolu

    Kiinnostuin tämän jätehuoltoepisodin myötä Äänekosken kuntapolitiikasta ja huomasin, että todellista vaikutus- ja päätösvaltaa täällä käyttääkin virkamiesjohto. Aikaisempi käsitykseni valtuuston toimivallasta on ollut lapsellista harhaa. Kiitos kaikille esitystä vastustaneille vatuutetuille, rajallisen ajan puitteissa pystyitte sisäistämään esityksessä huomiotta jätetyt näkökulmat. Puolueista SDP, Keskusta, Vihreät ja Vasemmisto ovat kaupunginjohtajan ja esikuntansa talutusnuorassa niin tiukasti, että tulevissa kunnallisvaaleissa oman ehdokkaan löytäminen helpottuikin jo huomattavasti.

    Vastaa
  15. Ekonomi

    Uusi hankintalaki ja jatkaminen nykymallilla, jätehuollostaan itsenäisesti päättävänä kuntana, olisi itsestäänselvästi vaikuttanut paikkakunnalla työllisyyttä lisäävästi. Halukkuutta kunnan vastuulla olevan jätteen käsittelypalveluiden järjestämiseen (ts. jätteen välivarastointiin ja polttolaitokselle toimittamiseen) olisi tullut olemaan useilla yksityisillä palveluntuottajilla. Kaupunki olisi siis tullut saamaan monta tarjousta jätteenkäsittelystä, vaikka kunnalliset jäteyhtiöt eivät olisi pystyneet tarjousta tekemään ulosmyyntirajan vuoksi. Jätteen käsittelyyn liittyvän liiketoiminnan pyörittäminen ei vaadi kummoisia investointeja ja järjestelyitä: tilat välivarastolle, ympäristölupa ja polttolaitoskuljetuksia varten alihankkija. Tämän lisäksi kaupunki olisi saanut myös polttolaitoskäsittelyn jätteilleen parhaaseen, kilpailutettuun hintaan. Riikinvoiman laitoshan ei suinkaan ole ainoa vaihtoehto.

    Vastaa
    1. aia

      Yksityisten jätteenkäsittelyä tarjoavien toimijoiden määrän kasvua tukee myös se, että jätelakiin on pian tulossa muutos koskien kunnan vastuulla olevaa jätettä. Vastattavaksi jää enää kotitalouksien jätteet, vastuun ulkopuolelle siirtyy mm. julkishallinnon, terveydenhuollon ja oppilaitosten jätteet. Kaikki nämä vastuun ulkopuolelle siirtyvät jätteet kuuluvat jätelakimuutoksen jälkeen kunnallisten jäteyhtiöitten ulosmyynnin, siis kilpailutettavan toiminnan piiriin. Yksityiset jätteenkäsittelijät haistavat viimeistään tässä vaiheessa hyvän bisneksen ja rynnivät markkinoille tarjoamaan palveluitaan.

      Kylläpä harmittaa, että valtuutetuille annettiin virkamiesjohdon esityksessä melkoisen yksipuolista tietoa jätehuollon tulevista näkymistä. Nyt tuijotettiin liikaa hankintalain muutokseen ja jätettiin muut vaihtoehdot huomioimatta.

      En ymmärrä luopumista käsittelyoptiosta tässä vaiheessa. Tämän takaportin sulkemisesta ei seuraa mitään positiivista.

      Vastaa
  16. Päivitysilmoitus: Strateginen päätöksenteko kunnassa 2/2: Case jätehuolto – Emilia Koikkalainen