Lukiolla tutustutaan biotalouteen mysteeripolun avulla


Linda, Sofia ja Elina ovat osa biotalouskurssia, joka loi Äänekosken lukiolle mysteerisen biopolun.

Äänekosken lukiolla on tällä viikolla käynnissä Luonnontieteellis-matemaattinen LUMA-viikko, jossa yhtenä osana on jännittävä biopolku-rata.

 

Biopolku-mysteeriradan ovat luoneet Äänekosken lukion historian ensimmäisen biotalous-kurssin oppilaat yhdessä opettajansa  Tanja Kirjasen avustuksella.

– Kurssin loppuprojektina opiskelijat ovat laatineet #biopolku-radan koulun muille opiskelijoille, jossa rasteilta toiselle siirrytään annettujen vihjeiden avulla. Rataa kiertävät opiskelijat saavat samalla tietoa biotaloudesta, Kirjanen kertoo.

Idea mysteeripolusta johtaa juurensa suosituista pakohuoneista, joissa pitää ratkoa aivopähkinöitä päästäkseen ulos.

– Pakohuone olisi aina varannut kokonaisen luokan yhden ryhmän käyttöön. Tällainen polkuratkaisu mahdollistaa sen, että oppilaat voivat käydä välitunnilla omaan tahtiinsa ratkaisemassa vihjeitä, Kirjanen kertoo.

ÄKSän toimittajakin pääsi ratkomaan visaisia pulmia biopolkuradalle. Jokaisella rastilla piti annettujen vihjeiden perusteella saada auki numerosarjalukko. Vihjeitä sai pähkäillä otsa kurtussa, että hoksasi, mitä oikein haettiin.

– Pakko myöntää, että hieman meni sormi suuhun. Ilman pientä avustusta kurssilaisilta ja opettajalta, olisin pohtimassa varmaan vieläkin, toimittaja Milka Krogerus tunnustaa.

Kun lukon sai auki, paljastui kaapista uusi vihje, jonka ratkaisemalla pääsi jatkamaan seuraavalle rastille. Kahdeksasta rastista koostuva rata vie varmasti useamman välitunnin pähkäilyaikaa, mutta lopussa odottaa onnistumisen riemu.

Lukiolaiset ovatkin innostuneet biotalousrasteista.

– Tosi kivaa. Ei liian vaikeita juttuja, mutta silti haastavia, Viivi Rahkonen sanoo.

Rahkosen, Sara Hepomäen, Vilja Hintikan joukkue käytti reilusti omaa aikaansa rastien selvittämiseen.

– Me oltiin eilen tunti myöhempään koulussakin, kun mietittiin näitä, Hepomäki sanoo.
– Eilen vielä johdettiin, mutta sitten abit meni ohi. Niillä on enemmän hyppytunteja, ryhmä puolustautuu.

Biotalouskurssiin on kuulunut myös yritysvierailuja esimerkiksi CP Kelcolla, uudella biotuotetehtaalla ja Jyväskylän Yliopistolla. Tavallisesta tuntiopiskelusta poikkeava kurssi on tuonut kiinnostavaa vaihtelua lukiolaisten kouluarkeen.

–Kiva ollut huomata mitä kaikkea biotalous sisältää. Monilla biotaloudesta on varmaan tosi tylsä mielikuva, mutta tämä on ollut kiinnostavaa ja kaikki yritysvierailut on olleen hienoja, lukion opiskelija Linda Savolainen kertoo.
– Labrassa vieraileminen oli jännää, kun pääsimme tekemään niitä kokeita, opiskelija Sofia Turunen komppaa.
– Ollaan saatu myös tutustua kaikkiin niihin ammatteihin, joita tähän liittyy. Vielä ei kyllä ole vastaan tullut sellaista ammattia, joka itseä kiinnostaisi,  Elina Aaltonen sanoo.

Kurssi on tarjonnut opettajallekin paljon uutta tietoa ja kiinnostavaa näkökulmaa opettamiseen.

–  Olen oppinut paljon. Kurssi tukee hienosti monia kemiankin oppisisältöjä, mikä on hieno asia, Kirjanen sanoo.

Biotalouskurssilaiset kuvaavat lopputyönä tehdyn biopolkuratansa ja pääsevät jakamaan hienon ideansa koko Suomelle.
– Biopolku-mysteerirata osallistuu Teknologiateollisuuden MyTech-ohjelmaan ja projekti on ehdolla LUMA-keskusten järjestämille StarT-tiedefestivaaleille. Molemmat ohjelmat on laadittu tukemaan monialaisia ja ilmiölähtöisiä oppimiskokonaisuuksia, kertoo Kirjanen.

Äänekosken Lukion Biopolkua voi seurata netissä.

Vastaa