ÄKS

Yrittäjät tempaisivat näkyvällä kampanjalla – viisi Äänekosken koulua osallistui heijastavaan kilpailuun

18.12.2018 13:11
Asemakadun koulun voittajaluokat 4a (Eeva Pitkälä)ja 4c (Sari Puskala) sekä Säilyke Herttuan Mikko Somiska. Ensimmäinen palkinto jaettiin molempien luokkien kesken tasaisen kisan päätteeksi.
Yrittäjien hieno kampanja opettaa koululaisia turvalliseen tielläliikkumiseen. Säilyke Herttua, Hujakon Taksi ja Lattiapinnoite pistivät näkyvän kampanjan pystyyn.

 

Tietoisuus heijastimen käytön tärkeydestä on äänekoskelaisilla hyvällä tasolla, mutta käytännön toteutuksessa on paljon petrattavaa. Asemakadun, Hietaman, Honkolan, Koiviston ja Sumiaisten koulujen oppilaat ovat valistuneet yrittäjien kampanjan vuoksi erittäin hyvin, ja nyt heijastin napataan hihaan ulos lähtiessä.

Heijastimen ja pyöräilykypärän käyttö palkittiin Asemakadun koululla 500 eurolla. Kampanja näkyvyyden ja turvallisuuden tärkeydestä järjestettiin Asemakadun koululla jo kolmatta kertaa. Idean isä, Säilyke Herttuan Mikko Somiska huolestui pimeässä kouluun kulkevien lapsien heikosta näkyvyydestä.

Heijastin- ja pyöräkypäräkampanjan porkkanana toimi Asemakadun koululla eurot. Joukkueena toimi luokka: heijastimen ja kypärän käyttöä valvottiin oppilaspareittain. Kuukauden ajan on pidetty kirjaa, onko oppilas kouluun tullessaan varustautunut asiallisin välinein, eli halvan henkivakuutuksen kanssa. Ilman kypärää polkupyörällä kouluun tulleille ropisi miinuspisteitä. Heijastimen käyttö toi plus-pisteen.

– Luokissa käytiin keskustelua heijastimen oikeaoppisesta sijoittamisesta, rehtori Tapio Saaristo kertoo.

Kilpailu kannustaa hyviin tekoihin, sillä kaikkien kisassa mukana olleiden luokkien heijastimien ja pyöräilykypäröiden käyttöaste nousi 95 prosenttiin.

– Voittajaluokkia oli kaksi, jotka palkittiin kumpikin 150 eurolla. Kakkospalkinto jakautui myös kahdelle luokalle, ja molemmat saivat 100 euroa.

Heijastin- ja kypäräkampanjan tarkoituksena on, että niiden käytöstä tulee automaatti.

– Tavoitteena on, että saisin haastettua kaupungin jokaisen koulun mukaan kampanjaan, Somiska sanoo.

Tänä syksynä mukana oli Asemakadun koulun lisäksi Hietaman, Honkolan, Koiviston ja Sumiaisten koulut. Lattiapinnoite lähti mukaan innostamaan Honkolan koululuokkia.

– Jaoimme koululle sata heijastinta. Opettajien johdolla ohjeistettiin heijastimen käyttöä, ja pimennetyssä salissa saatiin konkreettisesti kokea heijastimen tehokkuus, Tuulia Tikkinen kertoo.

Lattiapinnoite lahjoitti  oppilastoimikunnan toiveesta hyvin onnistuneen kampanjan päätteeksi koululle välituntiliikuntavälineitä.

– Tämä on hyvä juttu, ja ensi vuonna olemme menossa mukana, Tikkinen sanoo.

Hujakon taksi oli hyvän asian puolesta liikkeellä Sumiaisten, Hietaman ja Koiviston kouluilla. Antti Rytkönen kertoo, että halusivat ehdottomasti lähteä mukaan hyvän asian puolesta. Hujakon Taksin lahjoittama panos oli myös 500 euroa.

– Tästä sukeutui kolmen koulun välinen kilpailu, jonka voittajaksi tuli Koiviston koulu. Lahjoitimme koululle 300 euroa.  Koska kilpailu oli niin tasaväkinen päätimme vielä antaa lohdutuspalkintona sata euroa myös Hietamalle ja Sumiaisiin. Ja totta kai jokaiselle oppilaalle heijastimet, Rytkönen sanoo.

Paras kolmen koulun luokista oli Hietaman esikoululuokka, joka onnistui sataprosenttisen oikeaoppisesti heijastimen käytössä.

– Tästä jäi positiivinen ja hyvä fiilis, taksiautoilijana tietää, kuinka tärkeää on, että tiellä liikkuja käyttää heijastinta, Rytkönen lisää.

 

 

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy