Kannanotto: Rupeaa jo hävettämään

18.10.2020 11:04

Kaupunginvaltuuston toinen varapuheenjohtaja Sirpa Martins (vas) ja kaupunginvaltuutettu, vapaa-aikalautakunnan puheenjohtaja Marke Tuominen (ps)kertovat kannanotossaan äänekoskelaisten kuntapäättäjien olevan päätöksenteon kynnysmatto.

Äänekosken poliitikoista on kudottu kynnysmatto. Yritämme toimia parhaamme mukaan, mutta jostakin lävähtää aina naamaan tulkintaa tai muotovirhettä, sopivan sukkelaa valmistelua ja mitä milloinkin.

Jos kuka tahansa asioista pikkuisen perillä oleva kansalainen tarkastelisi edes toisella silmällä sitä historiaa ja käsittelyä, jonka hampaisiin kaupungissa hankkeita pyörittävät, työllistävät yhdistykset ovat virkamiesten toimesta joutuneet, saattaisi sitä silmää joutua hieromaan ja huolella. Touhu on jo täysin absurdia ja tiedämme, että tuossa tyhmyyden sirkuksessa palaa veronmaksajien rahaa. Äänekosken katulähetyksen ja Suolahden työttömien avustushakemusten valmistelu ja käsittely on tarkoitushakuista, eikä se perustu todellisuuteen.  Perusturvalautakunta on tehnyt ratkaistavakseen lähetettyyn asiaan perusteellisen selvityksen ja päätösesityksen toimialansa virkamiesjohdon vastustuksesta huolimatta. Ja ralli se vaan raikaa taas maanantaina hallituksessa.

Sukkelaa virkamiesvalmistelua tuli toisaalta taas joidenkin sote- järjestöjen tila/avustuskysymyksiin, kun lautakunnan piti nopealla aikataululla päättää asiassa. Nyt poliitikot joutuvat selvittämään sotkuista vyyhtiä ja viranhaltijoiden ristiriitaista viestintää.

Ja tiedoksi sinne jonnekin, kaikki sotejärjestöt eivät pysty lähettämään sähköisiä avustushakemuksia saavuttamattomalle, etävirkamiesjohdolle.

Tinahatut ovat ilmeisen tyytyväisiä saavutettuun investointien tasoon. Listalle eivät nyt tällä kertaa kuitenkaan mahtuneet poliitikkojen esittämät monitoimikaukalot Sumiaisten tai Konginkankaan kylille. Lisäksi hallintosäännön pykäliä on alettu soveltaa nyt niin, että kuntalaisten tekemiä, asukkaille tärkeitä aloitteita, kuten aloitetta terveyspalveluista, ei valtuustossa käsitellä. Ne eivät kuulu enää valtuustolle. Loppuu se avoin keskustelu siellä politiikassa!

Keskustellaan sitten täällä ja kysytään, että sammutetaanko valtuustosalista ja hallituksen huoneesta valot? Tarvitaanko kaupungissa lautakuntia tai toimialajohtajia ollenkaan? Riittäisikö meille nämä kamreerit?

Marke Tuominen ja Sirpa Martins

1. Reetta Korjonen sanoo:

Marke ja Sirpa, kuluu hyvää pöhinää naisenergian puolelta. Kunnallinen päätöksenteko on päässyt virkavaltaistumaan ja jatkaa yhä sitä. Kunnat suurenevat ja valitaan sellaiset ”trendit”, joita käytetään suurissa kaupungeissa. Painopisteiksi valitaan asioita, joilla ei juuri ole sujuvan arjen kanssa tekemistä. Luullaan, että ihmiset asumaan tullessaan hakevat vain ” kimppakivaa”. Sujuvaa arkea haluaa elää suurin osa ja puhtaassa, turvallisessa ympäristössä. Tätä tuskin uskaltaa kukaan ehdokas luvata vaaleissa. Tasapuolista kehitystä ja arvonsa tunnustamista ihminen tarvitsee, ei siihen paljon muuta tarvita paitsi työpaikka työikäisille. Kaikissa on voimavara ja valtuutetut saavat sitä kuntalaisilta. Käyttäkää sitä, mitä olette saaneet. Missä ne jämäkän miehet luuraa?

1. Petteri Nieminen sanoo:

2. Jani Liimatainen sanoo:

Asianosaisena olen seurannut asian käsittelyä päätöskoneiston rattaissa, jätin Äänekosken katulähetyksen puolesta hakemuksen 26.3. ja vieläkään ei ole päätöstä näkyvissä. Viimeisin käänne nähtävissä kaupunginhallituksen esityslistalla. Kyseessä on kuitenkin vuoden 2020 avustus. Äänekoskelle haettu avustus on mitättömän pieni asia, yhdistyksellemme elintärkeä. Omituisinta asiassa näin kuntalaisena ja järjestötoimijana on se että virkamiesjohdon vastustelu jatkuu järkähtämättömänä vaikka luottamushenkilöt ovat osoittaneet kantansa jo useampaan otteeseen. Perustelut avustuksen epäämiseen ovat vähintäänkin kyseenalaiset, pykäläkikkailua ja väärää tietoa. Onneksi Äänekosken luottamushenkilöissä on Marken ja Sirpan kaltaisia vastuunkantajia jotka eivät suostu toimimaan ”kynnysmattona”. Haluankin esittää heille ja muille asiaamme ymmärtäville julkisen kiitoksen omasta ja Äänekosken katulähetys ry:n puolesta

Jani Liimatainen Äänekosken katulähetys ry