KSML 6.4. mielipidekirjoituksessa aluevaltuutettu Irma Hirsjärvi kirjoitti näin:
”Hallitus pidättää sotevaroja, vaikka tiedettiin kunnilta hv-alueille siirtyvän alijäämän suuruus. Ilman realistista resursointia uudistusta ei saada aikaan. Resurssien vaatimisen sijaan Keski-Suomen hyvinvointialueen johtaja Jan Tollet ja kehittämispäällikkö Lasse Leppä vaativat allekirjoittamallaan HV-aluetiedotteella 22.3.2024 ministeriöstä listaa lakkautettavista palveluista. Millä mandaatilla he tämän tekivät, on epäselvä.”
Kyseinen tiedote meni myös Kuntaliiton lehteen: ”Mikäli kehysriihessä leikataan hyvinvointialueiden rahoitusta valtion talouden sopeuttamiseksi, niin valtioneuvoston tulee samalla tehdä päätökset hyvinvointialueiden tehtävien ja velvoitteiden purkamisesta vastaavasti.”
Tiedotteessa oli myös esityksiä ongelmien korjaamiseksi, mutta ei vaatimusta realistiselle rahoitukselle. Raha on kuitenkin se, mikä Keski-Suomen hyvinvointialueelta puuttuu. Rajusti kasvanutta vajetta ei tempuilla saada kurottua kiinni.
Lepän ja Tolletin listalla olivat mm. tehtävien purkaminen, pätevyysvaatimusten ja henkilömitoitusten alentaminen, valvonnan keventäminen, tukipalveluiden vähentämistä ja markkinoiden käytön tukemista. Budjettiriihi esittää keinoiksi mm. riittämätöntä rahoitusta, hoitajamitoituksen alentamista, sosiaaliturvan leikkauksia, ja sairaaloiden lakkauttamisia.
Ministeri Juuson mukaan alueita on kuultu, ja esimerkiksi hoitajamitoituksen höllennystä on alueilta toivottu. Juuso sanoo, että alueet toivoivat jopa mitoituksen poistoa. Kysymys nousee, keiden toivelistoilla alueilta nämä ovat olleet? Ovatko ne olleet esityksinä viranhaltijoiden ministeriössä käymissä neuvotteluissa?
Kysymys on tärkeä siksikin, että samaan aikaan Keski-Suomen aluevaltuuston jäsenet, sidosryhmät, kunnat ja muut toimijat ovat väsänneet lausuntojaan palveluverkkoesityksestä, jotta nykyisistä palveluista saataisiin pidettyä määrällisesti kiinni ja jopa parannettua niitä. Niistä oli tarkoitus päättää kesäkuussa.
Laadukkaat, tasavertaiset ja riittävät palvelut ovat Keski-Suomen hyvinvointialueen strategian ydintavoite, Valtuusto ei ole antanut virkamiehistölle tehtäväksi tehdä edunvalvontaa, jonka tavoitteena on palvelujen vähentäminen.
Kysymys on myös, onko valtuusto hyvinvointialueen korkein päättävä elin vai höynäytetty palveluverkkoesityksellä samaan aikaan kun ratkaisut palveluista on tehty muualla.
Aluehallituksen roolista, ja siitä, onko Tolletin ja Lepän toiminta hyvän hallintatavan, aluestrategian ja edunvalvonnan kannalta asiallinen toimintatapa, on hyvä käydä keskustelu seuraavassa valtuuston kokouksessa. Asialla lienee myös valtakunnallista merkitystä.
Irma Hirsjärvi, Keski-Suomen aluevaltuutettu (vas)
Sirpa Martins, Keski-Suomen aluevaltuutettu (vas)