Keskiviikkona 26. elokuuta tapahtui Teollisuuskadun tasoristeyksessä ikävä raideliikenneonnettomuus. Kyseisellä paikalla on tapahtunut useampikin onnettomuus. Risteys kaipaa kipeästi puomeja tai muita turvalaitteita.
Äänekosken kaupungin tekninen toimi on yrittänyt saada tasoristeykseen puomit jo monen vuoden ajan.
– Olemme vaatineet Liikennevirastoa hommaamaan paikalle turvalaitteet. Olemme olleet yhteydessä moneen kertaan, mutta asia ei ole edennyt. Kaupunki ei voi omin päin suunnitella alueelle turvalaitteita, rakennuttajapäällikkö Tommi Rautjärvi kertoo.
Vuoden vaihteessa 2015 Liikennevirasto ja Äänekosken kaupunki ovat sopineet, että Liikennevirasto tekee paikalle puomivalosuunnitelman.
– Mitään suunnitelmia en ole nähnyt, eikä sieltä ole kuulunut sen jälkeen juuri mitään. Liekö sitten biotuotetehtaan ratasuunnitelmat menneet ohi tästä asiasta, katupäällikkö Jukka Karppinen pohtii.
Äänekosken kaupunki on viimeksi ollut yhteydessä Liikennevirastoon 26. elokuuta sattuneen onnettomuuden jälkeen.
– Heti laitoin kyselyä, että missä vaiheessa suunnitelmat ovat, mutta mitään vastausta ei ole tullut, Karppinen sanoo.
– On todella harmillista, että voimakkaista pyynnöistä huolimatta asia on yhä kesken. Vaikka meillä on selvää näyttöä siitä, että onnettomuuksia on sattunut useita kertoja, Rautjärvi sanoo.
Kaupunki on tullut asiassa myös reilusti vastaan. Liikenneviraston kanssa ollaan sovittu, että kaupunki osallistuu rakennuskustannuksiin 50 prosenttisesti.
– Meidän talousarviossa on tuo 100 000 euroa ollut jo pitkään. Se on noin puolet kokonaiskustannuksista. Ensi vuoden talousarviosta se otetaan pois, ja jos asia etenee rahoitus etsitään muualta, Rautjärvi sanoo.
Mikäli rahoitusta ja lupaa turvalaitteille ei tule, on kaupungin keksittävä muita vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto on sulkea koko liittymä.
– Mutta liittymä on varsin merkittävä Teollisuuskadun yrittäjille, ja liittymän poistaminen voisi vaikuttaa negatiivisesti alueen vetovoimaan ja tiettyjen yrittäjien toimintaan, Rautjärvi sanoo.
Rautjärvi kehottaa kaikkia tasoristeyksen ylittäjiä olemaan erittäin varovaisia, ettei uusia onnettomuuksia enää sattuisi.
– Kaikki tietävät, että se on vaarallinen risteys. Tietojeni mukaan kukaan ei onneksi vielä ole menehtynyt paikalla. On selvää, että näiden risteysten turvallisuudelle on tehtävä jotain, ja äkkiä! Rautjärvi sanoo.
Siis oikeasti, täytyy olla aika sokea jos ei tuossa junaa näe! Selvät STOP merkit on ja molempiin suuntiin näkee monta sataa metriä. Jos junan kanssa tässä risteyksessä törmäilee niin ei voi syyttää kuin itseään. Aika törkeän hintaiset on turvajärjestelmät tuohon mutta jos se jotakin auttaa niin mikäs siinä..
On siinä ihan perusteet valoille ja puomeille. Taajama-alue, suht vilkas autoliikenne sekä junilla 80kmh rajoitus.
Laittakaa liikennelaskenta, montako autoa tunnissa ylittää ko. tasoristeyksen. Työttömiä Äänekoskella riittää tilastoimaan radan ylittäjät.
Kaikkien autoilijoiden pitäisi noudattaa STOP-merkkiä. Kuorma-autonkin hytti on niin korkealla, ettei edes pieniä pensaita voi syyttää näköesteenä.
Viikon jokaisena päivänä voisin vallankin torinlaidassa olevan liikenneympyrän sisällä ajaa kolarin, jossa minä olisin syytön. Hirveällä vauhdilla tullaan ympyrään, vaikka minä olen metrin päässä heidän auton nokastaan! Äänimerkkejä soittelen ja paniikkijarrutuksia teen.
Ajappa aamuauringon noustessa radan yli ja kattele tehtaan suuntaan tuleeko junia? Voi että ku selkeellä kelillä on huono näkyvyys ja jos juna sattuu tulemaan 80km/h. Mutta ainahan tämmösten onnettomuuksien sattuessa täydelliset ihmiset astuu esiin ja haukkuu heti tyhmäks kaikki kun on het satoja metrejä näkyvyyttä ja eihä JUNAN alle kannata ajaa 🙂 Ihmiset tarkkaavaisuutta vaan jatkossa sillä puomeja tuskin ihan heti siihen on tulossa mutta toivotaan että siihen joku ratkaisu saadaan ennenkuin kenenkään päälle tarvii lakanaa siinä risteyksessä vedellä.
Pitäisiköhän jättää se kännykkä vaikka kotiin kun se tuntuu olevan niin tärkeä väline että se vie huomion pois liikenteen seuraamisesta.