Hyppäys keskelle Carmen-oopperaa


Pahan poliisin Jouni Takalan ja tulitikkutehtaan tytön kainaloon pääsi itse Carmen eli Ivana Srbljan.

Jaana Tani ja Jouni Takala ovat saaneet muistojen reppuun ison palan kannettavaksi: hyvän ja mielenkiintoisen sellaisen  ja kaiken lisäksi varmasti unohtumattoman.

 

Ranskalainen Georges Bizet sävelsi yhdeksi maailman tunnetuimmaksi oopperaksi nousseen Carmenin vuonna 1875. Uudenvuoden aattona ensi-iltansa Jyväskylän Kaupunginteatterin lavalla saaneen Carmenin nimirooleissa nähdään upeita tähtiä sekä lahjakkaita harrastajia: Carmenina kroatialainen mezzosopraano Ivana Srbljan, hänen pauloissaan nähdään härkätaistelija Escamillo, upea ja komea baritoni, koko kansan suosikki Waltteri Torikka. Don Josen roolin vetävä Sam Furness tulee taas Iso-Britanniasta. Ja tottahan lavalla nähdään myös äänekoskelaisverta!

JYVÄSKYLÄN oopperakuorolaisten, Jaana Tanin ja Jouni Takalan, syksy ja talvi ovat olleet kiireisiä. Ennen sunnuntaista ensi-iltaa on harjoittelutahti ollut tiivis. Nyt on edessä keikkaputki teatterin lavalla, tähtien joukossa, ja suuren orkesterin säestämänä.

Ykkösbasso, paha poliisi Takala ja kakkossopraano, tupakkatehtaan tyttö Tani odottavat innolla tulevaa. Takala on laulajana kohtalaisen vihreä.

– Musiikki on kiinnostanut aina ja nuoruudessa tuli soitettua bändissä. Viime kesänä kävin John Morganin mestarikurssilla. Ystävien yllyttämänä sain kimmokkeen lähteä pyrkimään koelaulujen kautta Jyväskylän Oopperakuoroon, Takala kertoo itseäänkin hieman yllättämään päässeestä oopperakärpäsen puremasta.

Jaana Tani on jo tuttu kasvo oopperakuoron riveistä.

– Mutta jokaiseen produktioon on osaaminen näytettävä koelauluissa aina uudelleen, koko elämänsä laulanut Tani kertoo.

CARMENIN JUONI on kummallekin tuttu, ja Jyväskylässä ooppera esitetään alkuperäiskielellään, ranskaksi. Kumpikaan äänekoskelaisvahvistuksista ei osaa puhua ranskaa.

– Mutta me osataan laulaa sitä sujuvasti, Tani nauraa.

Harjoituksen alkoivat jo viime keväänä. Carmenia saatiin kuulla jo parin pienen pätkän verran viime kesän Jyväskylän Kesän konsertissa.

– Kovasti on saanut treenata itsenäisestikin. Sanojen ulkoa opettelun lisäksi ääntämistä on pitänyt opiskella ihan tosissaan. Onneksi aikaa harjoitteluun on ollut, Takala sanoo.

– Jokaisella kuorolainen on vastannut itse omasta osaamisestaan, Tani muistuttaa.

HIENOIN KOKEMUS harrastajille on päästä ammattisolistien, -ohjaajan ja –orkesterin joukkoon. Suuren teatterin lava, kulisseissa tapahtuvat asiat, lavastuksen muotoutuminen, valot ja äänet, puvustus ja uudet ihmiset tuovat oman mehukkaan lisämausteensa esiintymiseen.

– Se on aivan huikeaa. Kokonaisuuden hahmottaminen ja valmistuminen on ollut riemullista seurattavaa, Tani sanoo.

Tekemisen hienous yllätti Takalankin.

– Lähdin kokemuksena kokeilemaan, ja kaikki on ollut tähän mennessä hienoa. Tämä on ollut aivan uusi maailma minulle.

Näin suureen produktioon hyppääminen tarkoittaa valtavan suurta sitoutumista. Takana on lukemattomia matkoja Jyväskylään ja takaisin.

– Harjoittelun tahti on ollut kova. Tekeminen on ollut aktiivista, eikä harjoituksissa ole ollut luppoaikaa, vaan koko ajan on treenattu laulua sekä askelmerkkejä. Tässä on saanut olla ihan oikeasti mukana tekemässä  oopperaa, kuorolaiset tuumaavat.

Kuorot eivät seiso perinteisesti muodostelmassa kulissin kulmalla, vaan esiintyvät siinä missä tähdetkin. Mukana opperakuoron lisäksi on Jyväskylän musiikkiluokkien kuoro, Vox Aurea.

– On ihan mieletöntä kun orkesteri pauhaa täysillä, solistit ja kuorot laulavat yhdessä. Täytyy sanoa, että on sanoinkuvaamattoman upeaa olla itse mukana yhtenä palana kokonaisuutta ja äänimaailmaa, Tani huokaa.

JYVÄSKYLÄSSÄ nähtävä ja kuultava Carmen ei ole se perinteisin versio kuuluisasta, satoja kertoja ensi-iltansa saaneesta ooperasta. Sevillan meno on kaukana, sillä ohjaaja Erik Söderblom on päivittänyt traagisen tarinan tapahtumapaikat nykyhetkeen.

– Nyt on luvassa jotain aivan erilaista, vaikka musiikki onkin samaa. Tani ja Takala lupaavat.

Iso ponnistus on nyt takana. Nyt on aika nauttia työn hedelmistä! Potkuja kummallekin!

Vastaa