Keskustan paikallisyhdistyksen kannanotto: Lähipalvelukeskus idea Äänekoskella hyötykäyttöön

13.03.2017 15:28 (muokattu 13.03.2017 16:12)
Aino Piilonen ja Leila Lindell luovuttivat kannanoton Keskustan varapuheenjohtaja Antti Kurviselle.

Lähipalvelukeskus on palvelupiste tai palveluverkosto, joka kokoaa palveluita yhteen tukemaan eri-ikäisten asukkaiden arjen sujuvuutta, alueen elinvoimaa ja luo samalla myös edellytyksiä kannattavalle liiketoiminnalle sekä työllisyyden lisäämiselle.

Toiminnan kulmakivinä ovat lähipalvelut, lähitalous, sujuva arki ja yhteisöllisyys. Palvelut rakentuvat alueen palvelutarpeen ja ikärakenteen mukaan.

Lähipalvelukeskuksen ja sen verkoston eri-ikäisten ihmisten palvelut tarkoittavat käytännössä varhaiskasvatusta, esiopetusta, perusopetusta, kauppa- ja postipalveluita, ikääntyvien tukipalveluita kuten esimerkiksi päivätoimintaa, ateriapalveluita, asumispalveluita, asiointipalveluita, kaikenikäisten kulttuuri- ja harrastusmahdollisuuksia: kirjasto ja liikuntatilat mukaan lukien.

Lähikeskus tuo yrittäjät, kunnan, maakunnan ja alueen yhdistykset yhteen luomaan alueen palveluverkostoa ja jakamaan kiinteitä kustannuksia.

Näin palveluita voidaan kehittää asiakaslähtöisesti ja  kustannustehokkaasti ja luoda uudenlainen monituottajamalli kuntaan lähipalveluiden turvaamiseksi.

Monipalvelukeskuksessa sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä vahvistetaan peruspalveluita, jolloin pystytään paremmin panostamaan ennaltaehkäisevään ja hyvinvointia tukevaan toimintaan, joka on tulevaisuuden kuntien yksi päätehtävistä.

Lähipalvelukeskuksen avulla hyödyntämällä teknologiaa ja logistiikkaa sekä alueen asukkaiden osallisuutta pystytään tuottamaan ihmisten peruspalvelut kustannustehokkaasti takaisin maaseudulle samalla myös lähidemokratiaa vahvistaen.

Keskustan Äänekosken paikallisyhdistyksen mielestä Äänekosken innovatiivisena kuntana olisi syytä olla pilottina liikkeellä ja lähteä työstämään uudenlaista toimintamallia palveluiden turvaammiseen myös maaseudulla. Uudenlaisia toimintamalleja tarvitaan jotta asiakaslähtöisyys toteutuu ja palvelut pystytään turvaamaan lähipalveluina.

Keskustan Äänekosken paikallisyhdistys ry

Keskustan Äänekosken paikallisyhdistys luovutti tämän lähipalvelukeskusta koskevan kannanoton Keskustan varapuheenjohtaja Antti Kurviselle maanantaina 13. maaliskuuta Äänekoskella.