ÄKS

Lauri Lax jatkaa Äänekosken perussuomalaisten puheenjohtajana – syyskokouksessa kirjattiin kannanotto Liimattalan tuulivoimalahankkeeseen

13.11.2020 17:00
Lauri Lax jatkaa Äänekosken perussuomalaisten nokkamiehenä.

Äänekosken Perussuomalaiset ry piti sääntömääräisen syyskokouksen torstaina. Syyakokous valitsi yhdistykselle puheenjohtajan ja hallituksen, sekä kirjasi kannanoton otsikolla Liimattalan maaseuturauha – tuulen viemää.

Syyskokous päätti yksimielisesti yhdistyksen puheenjohtajaksi Lauri Laxin. Muut hallituksen jäsenet (suluissa varajäsenet):  Marko Lax (Sami Isokallio), Marko Laitinen (Teuvo Hiltunen), Marjo Rautiainen (Mauri Ilves), Petra Virtanen (Eero Amunet) ja Harri Hautsalo (Jaakko Korhonen).

Keski-Suomen piirikokousedustajiksi  valittiin Marko Laitinen (Teuvo Hiltunen), Sami Isokallio (Joni Kotilainen), Petteri Nieminen (Heikki Vouti), Marjo Rautiainen (Sami Kautto), Petra Virtanen (Eero Amunet), Lauri Lax (Paul Lilienkampf) ja Harri Hautsalo (Tuomo Jauhiainen)

Äänekosken perussuomalaiset linjasi, kannanotossaan, että Äänekosken tuulivoimalahankkeet on keskeytettävä liiallisten haittavaikutusten takia.

Liimattalan maaseuturauha – tuulen viemää

Äänekosken kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 11.11.2019 Äänekosken kylien ja taajamien kehittämisohjelman, jossa mainitaan mm. seuraavaa: ”kirkonkylän ja lähialueiden (Liimattala) maisemaa leimaavat maisemallisesti arvokkaat peltoaukeat ja järvimaisemat. Konginkankaan kirkon lähiympäristö on maakunnallisesti arvokas rakennettu kulttuuriympäristö”. Kylien ja taajamien kehittämisohjelman lisäksi maisema on maakuntakaavassa arvioitu maisemakuvassa merkittäväksi peltoaukeaksi pohjoisessa Keski-Suomen maakunnassa.

Liimattalan tuulivoimalahankkeen alueella asuu satoja ihmisiä ja alueella on Äänekosken ravirata sekä reuna-alueella pohjavesialue. Tuulivoimaloiden aiheuttamat haitat kuten melu, maatärinä, välke, aiheuttavat merkittäviä riskitekijöitä asukkaille, eläimille ja pohjavedelle.

Mielestämme tuulivoimahanketta ollaan hyväksymässä Äänekosken Liimattalaan pelkästään taloudellisin perustein eikä tuulipuistoalueen asukkaiden huolia olla otettu tarpeeksi vakavasti huomioon. Tuulivoimaloita Liimattalaan rakennettaessa tuhoaa ne arvokkaan perinnemaiseman ja ihmisten rauhallisen asuinalueen.

Äänekosken Perussuomalaiset ry

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY