Ääneseudulle koitti joulu etuajassa, kun Kirrin oikaisu saatiin käyttöön monta kuukautta suunniteltua aikaisemmin. Ministerikin voisi päästä entistä nopeammin jouluksi kotiin.
Kirrin ja Vehniän välille avautui 16 kilometriä uutta moottoritietä, jolla Äänekosken tuotteet kulkevat entistä joutuisammin ja ennen kaikkea turvallisemmin maailmalle. Nopeampi yhteys palvelee myös matkailun kehittämistä, ja tietysti paikallisia asukkaita, jotka saavat ilokseen myös 30 kilometriä uutta kävely- ja pyörätietä.
Voi tuntua ihmeelliseltä, että Väylävirasto saa hankkeensa valmiiksi ihan sovitussa budjetissa ja reilusti etuajassa.
Mutta ei se ole ensimmäinen kerta. Lahden eteläinen ohitustie valmistui jopa vuoden aikataulua edellä. Se tuo miljoonissa laskettavaa säästöä kuljetusyrityksille, kun matka-aika lyhenee ja tankillisella pääsee pitemmälle. Lahden keskustan läpiajoliikenne vähenee; samalla turvallisuus ja viihtyisyys lisääntyy.
Olen tietysti ylpeä virastostani – ja urakan vetäjästä Jarmo Niskasesta – jonka projektinhallinnasta saisi moni kaupallinenkin firma ottaa mallia. Kun kaikkialla Suomessa on käynnissä ennätysmäärä väyläurakoita, yli kahden miljardin euron edestä, on rahalla saatava parasta ja kestävää.
Seuraavaksi ryhdytään nopeuttamaan yhteyttä Viitasaaren suunnasta Äänekoskelle. Kuten murheellisesti muistamme, raskaiden kuljetusten liikenneturvallisuus on kaivannut parannusta jo vuosikymmeniä.
Äänekosken vaikuttajat onnistuivat hyvin myös eduskunnan joululahjarahoissa. Peräti puolen miljoonan rahoitus Konginkankaan pyörätiehen on jälleen satsaus aktiiviseen ja turvalliseen liikkumiseen.
Ääneseutu on siis pärjännyt paremmin liikennehankkeissa kuin moni paikallinen napamies tahtoo tunnustaa. Eikä ministeri ole vetänyt edes kotiinpäin. On päinvastoin tärkeää, että rajallinen rahapotti – tulevina vuosina valitettavankin vähäinen – käytetään aidosti koko valtakunnan kannalta tärkeimpiin väylähankkeisiin. Elinkeinoelämä näivettyy, jos rahat tärvellään kunkin poliitikon omiin siltarumpuihin.
Tätä järjellistä ja järjestelmällistä rahankäyttöä linjaamaan olemme luoneet Liikenne 12 -suunnitelman, joka hahmottelee liikennejärjestelmää pitkälle 2030-luvulle asti. Kun fiksusti ja ennakoiden suunnitellaan, voidaan hankkeille saada jatkossakin hyvin EU-rahoitusta.
Joulun alla odotamme paitsi Tikkakosken moottoritietä, myös hyviä uutisia Brysselistä. Jos ja kun Nelostie, E75, saa EU:n liikenneverkkojen ydinkäytävän luokituksen, sen palvelutaso pysyy korkeimmalla tasolla. Jyväskylän seutu nousee liikenteen solmukohteen asemaan, ja esimerkiksi latausasemien investoinnit voivat saada EU-tukea.
Kyllä nyt siis kelpaa minunkin tulla kotiin. Mutta siinä missä moottoritie tulee etuajassa, ministeri saapuu myöhässä. Olen näillä näkymin Äänekoskella tammikuun puolivälissä. Tapaamisiin silloin!
Timo Harakka, Liikenne- ja viestintäministeri