ÄKS

Terveysasemien kiirevastaanotot ja Sairaala Novan yhteispäivystys 

25.07.2023 10:22 (muokattu 25.07.2023 10:23)
Sairaala Novan yhteispäivystyksessä Jyväskylässä hoidetaan ympärivuorokautisesti potilaita, jotka äkillisen sairauden tai tapaturman vuoksi tarvitsevat hoitoa välittömästi.

Kiireellistä hoitoa tarvitessasi hakeudu aina ensisijaisesti lähimmän terveysaseman kiirevastaanotolle (lähipäivystykseen) kotikunnastasi riippumatta.

Terveysasemilla järjestetään kiirevastaanottoa arkipäivisin terveysaseman aukioloaikoina, osalla terveysasemista myös iltaisin, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä. Kiirevastaanottojen aukioloajat löydät hyvinvointialueen verkkosivuilta: Terveysasemien kiirevastaanotot ja Sairaala Novan yhteispäivystys. 

Sairaala Novan yhteispäivystys – Soita aina ensin 116 117 

Sairaala Novan yhteispäivystyksessä Jyväskylässä hoidetaan ympärivuorokautisesti potilaita, jotka äkillisen sairauden tai tapaturman vuoksi tarvitsevat hoitoa välittömästi. Yhteispäivystyksessä hoidetaan ilta- ja yöaikaan myös muita kiireellistä hoitoa tarvitsevia potilaita, silloin kun asukkaan lähellä olevan terveysaseman kiirevastaanotto on suljettuna, eikä hoitoa ole mahdollista siirtää seuraavaan päivään. 

Mikäli oma terveysasemasi on kiinni ja pohdit Sairaala Novan yhteispäivystykseen lähtemistä, soita aina ensin Keski-Suomen hyvinvointialueen maksuttomaan Päivystysavun numeroon 116 117. Päivystysavussa terveydenhuollon ammattihenkilö vastaa puhelimeen ja antaa hoito-ohjeita, arvioi hoidon tarpeen ja ohjaa sinut tarvittaessa oikeaan hoitopaikkaan. 

– Päivystysavun numero voi toisinaan ruuhkautua, mutta puheluihin vastataan tyypillisesti jo muutaman minuutin kuluessa. Numeroon on mahdollista jättää myös takaisinsoittopyyntö, jolloin Päivystysapu soittaa sinulle tavanomaisesti tunnin kuluessa takaisin, akuuttilääketieteen ylilääkäri Tuomo Kyrönlahti kertoo. 

Jos et kuule tai pysty tuottamaan puhetta, sinua auttaa verkossa koko Suomen alueella Päivystysavun maksuton tekstipalvelu. 

Hätätilanteissa soita aina hätänumeroon 112 

Soittaessasi hätänumeroon 112, hätäkeskuspäivystäjä arvioi tilannetta ja avun tarvetta puhelimitse. Hätäkeskus antaa myös toiminta- tai ensiapuohjeita ja voi lähettää tarvittaessa paikalle ensihoitoyksikön, eli ambulanssin. Ensihoitajat tutkivat potilaan ja voivat toteuttaa tiettyjä hoitotoimenpiteitä jo potilaan luona.  

Ensihoidon tutkimusten jälkeen potilas voidaan ohjata jäämään kotiin, hakeutumaan avun piiriin itsenäisesti tai tilanteen vaatiessa ensihoitajien seurantaa, myös kuljettaa potilaan sairaala Novan päivystykseen. Itsenäisesti tarkoituksenmukaisen avun piiriin voi hakeutua esimerkiksi omaisen viemänä tai KELA-taksilla. 

Tilanteet, joissa tulee soittaa hätänumeroon: 

  • uudet halvausoireet 
  • kova rintakipu 
  • kova hengitysvaikeus
  • isot vammat ja luunmurtumat  
  • äkillisesti alkanut kova tai paheneva vatsakipu
  • tajunnan tason heikentyminen, äkillinen sekavuus
  • äkillisesti alkanut kova päänsärky  
  • alle 3 kk ikäisellä lapsella kuumetta yli +38 astetta  
  • iso haava
  • lääke- tai muu myrkytys
  • äkilliset vaikeat allergiset reaktiot (muut kuin paikallinen ihottuma)
  • silmävammat  

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy