Sote-henkilöliikenteen mukaisiin matkoihin oikeutetut asiakkaat varaavat kuljetukset uusilta palveluntuottajilta matkoille, jotka tehdään 1.3.2023 alkaen. Sitä aiemmin ajettavat kyydit tilataan nykyisistä tilausnumeroista.
Muutos koskee esimerkiksi sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain sekä lastensuojelun, erityishuollon, sotaveteraanien ja aikuissosiaalityön matkoja.
Valitut yksilökuljetusten tuottajat ovat Keskustaksi Oy ja Keski-Suomen Matkojenyhdistelykeskus Oy. Kummallakin palveluntuottajalla on taksiautoja ympäri Keski-Suomea. Molemmilla on asiakkaiden matkatilauksia varten omat tilauskanavat, eli puhelinnumerot, tekstarinumerot, apit ja nettisivut. Uusi tilausnumero vastaa puheluihin jo 21.2. alkaen, jolloin matkoja pääsee varaamaan maaliskuun 1. päivälle ja siitä eteenpäin.
Ikääntyneiden ja kehitysvammaisten päivätoiminnan ryhmäkuljetuksista vastaa yksinään Keskustaksi Oy, jonka kanssa hyvinvointialueen päivätoiminnan yksikkö neuvottelee asiakkaidensa aikataulut. Kuljetettavat asiakkaat eivät siis itse tilaa ryhmäkuljetusten kyytejä, vaan saavat omat kuljetusaikataulunsa valmiina päivätoiminnasta.
Autojen saatavuuteen on panostettu
Kuljetuspalvelun hankinnassa on panostettu autojen saatavuusongelman ratkomiseen. Hankinnassa yhdistettiin samaan sopimukseen kuljetusten välitys ja autojen saatavuus. Kyse on kokonaispalvelusta, jossa kyydinvälityskeskukset ottavat vastaan tilaukset, aikatauluttavat kuljetukset ja vastaavat myös siitä, että asiakas saa kyydin.
– Esimerkiksi luokseajokorvauksella tuetaan palvelun saantia, jos alueella autojen saatavuus olisi tilaushetkellä heikko. Palvelua pyritään varmistamaan luokseajokorvauksen lisäksi toivetaksi-toiminnalla. Jos asiakas kokee, että autoa ei välityskeskuksen kautta ole helppo esimerkiksi ilta-aikaan saada, asiakas voi tilata kyydin myös valitsemaltaan autoilijalta etukäteen, kunhan kyseessä on Keskustaksin tai Matkojenyhdistelykeskuksen sopimusautoilija, kertoo logistiikkapäällikkö Sari Hyötyläinen Keski-Suomen hyvinvointialueelta.
Hyötyläisen mukaan Keski-Suomen hyvinvointialueelle kuljetuspalvelua tuottaville autoilijoille maksettava liikennöintikorvaus on alan nykyiseen hintatasoon verrattuna varsin kilpailukykyinen.
Oikeus vaihtaa palveluntuottajaa
Palvelun aloitushetkellä asiakkaat on jaettu valmiiksi kahdelle palveluntuottajalle. Kuljetuksia käyttävä asiakas voi jatkossa niin halutessaan vaihtaa palveluntuottajaa kahden kuukauden välein. Vaihto täytyy ajoittaa kuukausien vaihteeseen; kesken kuukautta vaihtoa ei voi tehdä.
Kyytejä yhdistellään mahdollisuuksien mukaan. Yksittäiskuljetukseen verrattuna matka-aika saa yhdistelykuljetuksissa olla enintään kaksinkertainen. Maksimissaan pidennystä saa tulla 30 minuuttia suoraan matkaan verrattuna.
– Asiakkaan ei tarvitse olla huolissaan yhdistelyn mahdollisesti hieman pidentämästä matka-ajasta. Tärkeää on, että asiakas esimerkiksi teatterimatkalleen tilaa kyydin niin, että aikaa jää myös siirtymiin paikan päällä – vaikkapa siten, että perillä ollaan varttia ennen näytöksen alkua. Tilauksissa tulee siis ottaa ennakoidusti huomioon joko lähtö- tai määränpään aikataulut, Hyötyläinen neuvoo.
Asiakaskirje ohjeineen tulee kotiin ennen kuun loppua
Nykyisille asiakkaille lähetettiin 14.2. hyvinvointialueen asiakastiedote ja molempien palvelutuottajien saatekirjeet, joissa muutoksesta tiedotetaan. Uusille asiakkaille asiakasohje postitetaan päätöksen mukana. Mikäli kirje ei postilakon takia ehdi perille, asiakas voi ottaa yhteyttä omaan palveluohjaajaansa tai sosiaalityöntekijäänsä ja kertoa, ettei kirje ole tullut.
Mikäli asiakaskirje ei löydä perille asiakkaan kotiin 23.2. mennessä, kannattaa asiakkaan olla yhteydessä omaan palveluohjaajaansa tai sosiaalityöntekijäänsä.
Terveydenhuollon matkat terveydenhuollon yksiköihin esimerkiksi lääkärin tai sairaanhoitajan vastaanotolle ovat ns. Kela-kyytejä, joista vastaa kokonaisuudessaan Kela. Kyseiset kyydit eivät tällä hetkellä kuulu Keski-Suomen hyvinvointialueen järjestämisvastuulle.