ÄKS

Vasemmistoliiton Juho Kautto kysyy henkilöjunaliikenteen käynnistämisestä Jyväskylä-Äänekoski-välillä: “Panostukset raideliikenteeseen vahvistaisivat Keski-Suomen elinvoimaa”

09.03.2021 15:26
Arkistokuva.

Vasemmistoliiton kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Juho Kautto perää liikenneministeriltä toimia lähijunaliikenteen käynnistämiseksi Jyväskylä–Äänekoski-välille.

 

Juho Kautto kysyy asiasta tänään jättämässään kirjallisessa kysymyksessä, jonka mukaan henkilöjunaliikenteen edellytykset ja tarvittava infrastruktuuri kannattaisi panna kuntoon Jyväskylä–Äänekoski-välillä sillä välin, kun VR:n kalustolisäyksiä tehdään liikenneministerin kertoman mukaan vuoteen 2025 mennessä. Kautto varmistelee myös, että tulevissa kalustohankinnoissa varauduttaisiin hankkimaan lähijunaliikennekalustoa myös muualle kuin Etelä-Suomeen.

Suomessa on maakuntien sisällä ja välillä toiminut aikoinaan paljon henkilöjunaliikennettä, jota VR on lakkauttanut kannattamattomana aina 1960-luvulta lähtien.

– Paljon on kuitenkin muuttunut ajoista, jolloin yksityisautoilun arveltiin syrjäyttävän joukkoliikenteen. Ilmastoystävällinen, käytännöllinen, luotettava ja esteetön raideliikenne nähdään jälleen arvokkaana. Henkilöjunaliikenteen palauttamisella maakuntiin vahvistettaisiin niiden elinvoimaa ja erityisesti maakuntien keskuskaupunkien kehyskuntien asemaa.

Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä ja pyrkii nollapäästöihin vuoteen 2045 mennessä. Suurin liikenteen kasvihuonekaasujen vähennyspotentiaali on tieliikenteessä.

– Vähäpäästöistä raideliikennettä suosimalla pienennettäisiin liikennesektorin päästöjä, kun kehyskuntien ja keskuskaupunkien välistä työmatkaliikennettä siirtyisi kumipyöriltä raiteille.

Kaavaillun junayhteyden vaikutusalueen kunnissa asuu kaksi kolmasosaa Keski-Suomen väestöstä, yhteensä noin 176 000 asukasta. Henkilöjunaliikenteen käynnistämistä koskevan PIKERA-selvityksen mukaan kuntien välisen työmatkapendelöinnin määrän radan vaikutusalueelle on arvioitu kasvavan lähes 10 000 pendelöijään vuodessa 2020-luvulla eli lähes 20 000 päivittäiseen työmatkaan kuntien välillä.

Äänekosken uusi biotuotetehdas lisäsi alueen tavaraliikennemääriä, minkä vuoksi rataa Äänekoskelta Jyväskylään parannettiin peruskorjaamalla ja sähköistämällä, ja radan ominaisuudet sopivat muiltakin osin liikennöinnin lisäämiseen. Radan liikennepaikoille tarvitaan kuitenkin uudet henkilöliikenteen laiturit sekä muita yksittäisiä infrastruktuurimuutoksia.

– Jyväskylä–Äänekoski-välin lähtökohdat henkilöliikenteelle ovat kansallisesti verraten erittäin hyvät. Valtio omistajana pystyy vaikuttamaan kalustohankintoihin ja näin mahdollistamaan lähijunaliikenteen seuduilla, joilla se on tarkoituksenmukaista liikuteltavien massojen kannalta. Kyseessä on poliittinen päätös. Sekä infran korjauksessa että kalustohankinnoissa tulisi olla ajoissa liikkeellä, jotta kunnat voivat omissa talousarvioissaan ottaa huomioon mahdolliset tarvittavat panostukset.

Kautto iloitsee lähijunaliikenteen viime aikoina saamasta huomiosta. Viime aikoina lähijunaliikenteen lisäämistä on esitetty ainakin vihreistä ja keskustasta.

– Iso kiitos vihreille ja keskustalle lähijunaliikenteen mahdollisuuksien esiin nostamisesta. Porukalla tällaiset edistykselliset toimet saadaan aikaiseksi, kun vain kaikki vedämme yhtä köyttä päästöjen vähentämiseksi ja maaseudun elävöittämiseksi.

 

Vastaa

  1. Bullriver sanoo:

    Hieno idea, mutta kysymys kuuluu, mikä on todellinen tarve? Riittääkö matkustajia? Se on selvitettävä todella tarkkaan. Aikoinaan yhteys lopetettiin.

  2. Paroni sanoo:

    Kuinka monen äänekoskelaisen työpaikka sijaitsee Jyväskylän keskustassa, olisiko se ensin hyvä selvittää ennen kuin lähdetään tukemaan kannattamatonta julkista liikennettä? Jyväskylässäkään ei tuo julkinen liikenne toimi niin hyvin että pääsisi jouhevasti kulkemaan. Olisiko järkevää teettää ensin tutkimus siitä että kuinka moni tulisi käyttämään juna liikennettä jos sellainen olisi mahdollista ennenkuin päätetään että tälläinen on pakko saada?

    1. Jarmo Aho sanoo:

      Parahin Paroni ! Tässähän ei ole kyse pelkästään nykyisten äänekoskelaisten työssäkäynnistä vaan ennemminkin siitä, että kiinnostus ääneseutua kohtaan lisääntyy, kun kulkuyhteydet ovat kunnossa. Eli uskon, että monet Jyväskylässä asuvat lapsiperheet ja muutkin alkavat kiinnostua ja harkita muuttoa tännepäin esim. halvempien asumiskustannusten vuoksi ja käydä sitten junalla kätevästi töissä Jyväskylässä. Voipi olla, että näin helpolla konstilla saadaan muuttotappio käännetyksi muuttovoitoksi ja näinollen myös lisää verotuloja kuntamme kirstuun.

      1. Paroni sanoo:

        Voipi olla, voipi olla olematta. Olisiko kumminkin kannattavaa tehdä kysely jyväskyläläisille sekä ääneseudulla asuville jotta saadaan jotain kuvaa siitä että riittääkö pelkkä juna yhteys kaupunkilaisille tänne maalle muuttoon vai mikä olisi se juttu että tänne kannattaa muuttaa, lisäksi paikkakuntalaisilta kannattaisi myös kysyä kuinka moni olisi valmis käyttämään ja mihin hintaan? Ettei vaan kävisi niin kuin ”vanhaan hyvään aikaan” jollain se oli kannattamatonta liiketoimintaa

  3. Make ääneseutu great again sanoo:

    Kautto on kyllä tässä asiassa tismalleen oikeassa. Junaliikenteen palauttaminen välille Jyväskylä-Äänekoski on suoranainen välttämättömyys jos yksityisautoilua aiotaan radikaalisti vähentää ja muutenkin kuin eko ajattelun pohjalta se toisi huomattavasti joustavuutta ihmisten kykyyn liikkua alueella ja muuallakin maassa oli sitten kyse työmatkoista tai muusta.

  4. Petteri Nieminen sanoo:

    Valitaan Suomeen seuraavaksi sellaiset päättäjät että ei olla pitkien välimatkojen maassa koko ajan autoilijoita kurittamassa niinkuin nämä viher sosialistit ovat tehneet.Raideliikennettä voi toki kehittää mutta myös yksityisautoilua tarvitaan tässä maassa.PPP

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy