Keski-Suomen työttömien yhdistysten aluekokouksen kannanotto: ”Halutaanko tuhota kansalaisyhteiskunta?”

16.02.2020 17:48 (muokattu 17.02.2020 09:58)
Jyväskylä ja Äänekoski ovat mukana työllisyyden kuntakokeilussa. Olemme suuresti kiinnostuneita, vaikeasti työllistyvien työpaikkojen turvaamisesta. Yhdistyksillä on tarjota työtä. (Kuvaaja Leena Valkonen)
Keski-Suomen työttömien yhdistykset kokoontuivat perjantaina Suolahden kansantalolla.  Kokous esittää Työttömien Keskusjärjestön puheenjohtajaksi filosofian tohtori Irma Hirsjärveä.

Koko järjestökenttä on epävakauden tilassa. Suolahdessa perjantaina kokoontunut Keski-Suomen työttömien yhdistysten aluekokous on järkyttynyt viimeisimmistä uutisista, jotka koskevat yhdistysten talouden ja toiminnan alasajoa.

Mitä tapahtuisi Suomessa, jos kolmannen sektorin toiminta tehdään mahdottomaksi ja sen tuottamat toiminnot kuntalaisten osallisuuteen ja hyvinvointiin ajetaan markkinaehtoisiksi? Vaikuttaa siltä, että virkamieshallinnossa on monin paikoin kadonnut ymmärrys kansalaisyhteiskunnasta. Kosketuspinta ihmisten arkeen on hukassa. Ilman todellista vuorovaikutusta ja vuoropuhelua kansalaisten kanssa kokemukset ja tieto eivät siirry.

Kolmannen sekotorin toiminta tarkoittaa yhdistysten ja järjestöjen yleensä vapaaehtoistyönä tehtyä yhteisöllistä toimintaa. Mitä jää puuttumaan, jos toiminnot ajetaan alas? Saavatko työttömät ja vähävaraiset lämmintä ruokaa päivittäin? Mihin pitkäaikaistyötön voi mennä saadakseen sosiaalista seuraa ja kokemuksen osallisuudesta? Saavatko vanhukset tukea kotona asumiseen? Ketkä järjestävät kylien kesätapahtumat ja lasten liikunnalliset riennot leirit ja retket?

Onko kunnissa toimivilla virkamiehillä riittävästi tietoa kolmannen sektorin toiminnasta ja aikaa sekä mahdollisuutta tutustua käytännön toimintaan.

Jokaisen järjestön ja yhdistyksen toimintaan liittyy keskeisesti yhteisöllisyys, yksinäisyyden torjuminen ja sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäiseminen. Yhdistykset eivät pysty enää toimimaan yleishyödyllisin periaattein erityisesti nykyisin vaadittavan kilpailutuksen ja hankintalain soveltamisen takia.

Kolmannen sektorin toiminta säästää kuntien kuluja ja tuottaa hyvinvointia varsin monenlaisille kansalaisryhmille. Tästä on syytä pitää jatkossakin huoli.

Päätökset on tuotava takaisin demokratian ulottuviin, päätöksenteko on tehtävä läpinäkyväksi ja kansalaisilla on oltava mahdollisuus osallistua keskusteluun vaikuttaakseen itseään koskeviin ratkaisuihin.

Työttömien Keskusjärjestön vuosikokous pidetään huhtikuussa Helsingissä, jossa valitaan järjestön uudet luottamushenkilöt. Kokous esittää Työttömien Keskusjärjestön puheenjohtajaksi filosofian tohtori Irma Hirsjärveä.

Keski-Suomen työttömien alueyhdistyksiä ovat mm. Jyvässeudun työllistämisyhdistys – JST ry, Suolahden Työttömät ry, Saarijärven Työttömät ry.

1. Sirkku Ingervo sanoo:

Kannattaa turvata myös mahdollisuus kuntouttavaan työtoimintaan. Erityisesti vanhempien henkilöiden osalta huoli.