Tie voi olla vihollinen – yrittäjä pohtii Nelostien linjausta ja sen vaikutusta liiketoimintaan


Kotakennään Nesteen yrittäjä Mauri Väisänen sanoo, että yrittämiseen sisältyy aina kilpailua.  – Tuosta tiestä voi tulla vihollinen, Väisänen sanoo. 

Äänekosken Nesteen yrittäjä Mauri Väisänen pitää Nelostien liikennejärjestelyjä ylimitoitettuina. Autoletkat hujahtavat ohi Äänekosken, ja jättävät samalla käyttämättä paikallisen liikenneasemayrittäjän tarjoamia palveluita. 

 

Vuodesta 2005 Kotakennäällä Neste -huoltoasemaa pyörittänyt Mauri Väisänen kertoo, että tielinjaus näkyy liikevaihdossa. 

– Hyvin näkyy, sillä kello 16 jälkeen tapahtuva myynti on laskenut viime vuoteen peilaten 70 prosenttia. Tammi-helmikuussa on jouduttu syömään omaa pääomaa, parin-kolmen kuukauden monttuja voi olla, mutta ei sen pitkäkestoisempia. Onko tulossa uusi lama vai heittääkö tie liian isot lenkit ja kulkeeko se liian kaukana, Väisänen pohtii. 

Väisänen on huomannut, että äänekoskelaiset lähtevät etelän suuntaan mieluummin pohjoisen liittymän kautta. 

– Liikenne on vähentynyt Kotakennääntiellä huomattavasti, Väisänen sanoo ja katsoo ikkunasta ulos. 

Ensi syksynä tilanne muuttuu paremmaksi.

– Äänekoskelaiset siirtyvät takaisin vanhaan reittiin, sillä se nopeuttaa ja lyhentää matkaa Jyväskylän suuntaan meneville. 

Tulevaisuus ei kuitenkaan huoleta, vaikka toki sitäkin on jo pitänyt pohtia. 

– Minä jään marraskuussa eläkkeelle. Mutta entäpä nämä 11 työntekijää? Jos ei ala vilkastua, joudun vähentämään porukkaa. Vuonna 2008 oli niin huono tulos kuin viime vuonna. Minulla on saman verran työvoimaa kuin tehtaan rakentamisen aikana, vaikka liikevaihto on puolittunut,  Väisänen sanoo. 

Yrittäminen on riskilaji. Vaikka mustia pilviä olisi näkyvissä, on silti uskottava ja satsattava. Muutama vuosi sitten Väisänen investoi yritykseensä yli puoli miljoonaa euroa. 

– Tuli uudet polttoainemittari ja kiinteistö laajennettiin ja pistettiin uusiksi. Vaikka euroja meni 550 000, investointi kannatti. Ilman tätä ei olisi ollut mahdollisuutta menestyä. 

Biotuotetehtaan tulo tiesi Väisäsellekin lihavia vuosia. 

– Tehdasprojekti teki sen, että sai velat maksettua. Rakentajat toivat rahaa kaupunkiin, ja Äänekosken Neste voitti vuonna 2017 koko Suomen myyntikilpailun. Palkintona tuli matka Singaporeen, Väisänen sanoo. 

Väisänen on luottavaisin mielin, että Kotakennäänalue vilkastuu. Etra rakentaa suurta myymälää rakentaa tien toiselle puolelle. Kiven heiton päässä valmistuu parasta aikaa Äänekosken monitoimihalli ja Halpa-Halli. 

– Luotan siihen, että väkimäärä lisääntyy näiden hankkeiden myötä, ja että sillä on heijastusvaikutuksia myös tähän huoltamolle. Jos ei, niin sitten on tehtävä radikaaleja liikkeitä, Väisänen sanoo. 

Valtaväylien tienvarsimainosten hinnoittelu on pistetty pilviin. Mainostaulujen hintalapuksi muodostuisi 90 000 euroa. 

– Meitä oli kolme toimijaa, jotka suunnittelivat yhteistä mainosta. Kaksi vetäytyi, joten enpä minä tuollaista summaa ala sijoittaa. Tuota toteemipaalua siirretään tuonnemmaksi, se lisää näkyvyyttä, Väisänen sanoo. 

30 vuotta rekkaa työkseen ajaneelta tulee kritiikkiä kiertoliittymien suhteen. 

– Rahtareilta tulee suoraa palautetta näistä Äänekosken ympyröistä. Nyt kun luvat vapautuivat, liikkuu tiellä 32-metrisiä rekkoja, joille ympyrät ovat aivan liian ahtaat, Väisänen tietää. 

Vastaa

  1. entinenkoskelainen

    Aikansa Sulo Vilen ite seurannut Äänekosken näivettymistä…Hyvässä mielessä;)

    Vastaa
  2. Pettersson

    Jonkun verran suomen teillä ajaneena täytyy sanoa ,että ei näin surkeita ympyröitä ole nähnyt. Ne on ensinnäkin suunnitellut, joka
    on just päässyt irti miniautoilla leikkimisestä. Aikoinaan , kun teitä uusittiin niin silloin parannettiin liikenne yhteyksiä , nyt liittymät on tehty hankaloittamaan liikennettä, nämä liittymät pääsisi Quinnesin kirjaan ,aiheena maailman surkeimmat liittymät ja typerimmät mini- liikenneympyrät.Kyllä tällä keinolla Äänekoski näivettyy.

    Vastaa