Keski-Suomi on tärkein etelä-pohjoissuuntaisten kuljetusten välittäjämaakunta Suomessa ja erittäin tärkeä solmupiste valtakunnallisesti. Tuore elinkeinoelämän teettämä analyysi Suomen teiden ja ratojen palvelukyvystä vahvistaa jälleen sen, kuinka merkittävä rooli Keski-Suomella on koko maan liikenteen mahdollistajana.
Meillä on 2185 km pääteitä ja 450 km rataa. Olemme tärkeimpien maakuntien joukossa lähes kaikkien toimialojen kuljetussuoritteissa, ja Keski-Suomen kautta kulkee merkittäviä erikoiskuljetuksia satamiin. Maakunnassa on myös maanpuolustuksen kannalta olennaista toimintaa.
– Selvitys on erinomainen katsaus maakuntien tilanteesta ja asemoitumisesta. Se kertoo vahvuuksistamme, mutta myös vakavista ongelmakohdista. Vaarallisin tieosuutemme on nelostie Äänekosken ja Pihtiputaan välillä, se ei vastaa liikenteen vaatimuksia. Rataverkossa suurin tulppa on Jyväskylä–Orivesi-osuuden yksiraiteisuus. Nämä pitää laittaa kuntoon, kommentoi Keski-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Sanna-Mari Jyräkoski.
Suomen teiden ja ratojen palvelukykyä kartoittanut analyysi kertoo, että 68 % raskaan liikenteen suoritteista ajetaan Keski-Suomessa hyväkuntoisilla pääteillä ja 7 % huonokuntoisilla pääteillä. Meillä on 750 km hyväkuntoisia pääteitä ja 1000 km hyväkuntoisia seutu- ja yhdysteitä. Huonoja pääteitä on 60 km ja huonoja seutu- ja yhdysteitä 300 km.
Rataverkon osalta analyysissa kiinnitetään Jyväskylä–Orivesi-osuuden yksiraiteisuuden ja Jyväskylä–Tampere-välin kuormittuneisuuden ohella huomiota länsi- ja pohjoissuunnan puutteelliseen sähköistykseen sekä vähällä käytöllä olleen Äänekoski–Haapajärvi-radan heikkoon kuntoon.
Click to access suomen-teiden-ja-ratojen-palvelukyvyn-analyysi-raportti-10-2023.pdf