ÄKS

Äänekosken kaupungin ja Kiinteistöhoidon yhteinen ponnistus on tuonut miljoonasäästöt

23.08.2024 10:25

Työtä on tehostettu ja aikaa on säästynyt muuhun toimintaan

 

– Kuluvan valtuustokauden alussa Äänekosken luottamushenkilöt tekivät rohkean päätöksen, kun strateginen kumppanuus -toimintamalli otettiin käyttöön kaupungin ja Äänekosken Kiinteistönhoito Oy:n yhteistyössä. Kumppanuuden tavoitteena oli säästää miljoona euroa valtuustokauden aikana, mutta jo tähän mennessä säästöä on saatu 1,36 miljoonaa euroa ja enemmänkin. Työn laatu on parantunut, luottamus on kasvanut ja työn tekeminen tehostunut. Ja ennen kaikkea paremmalla yhteistyöllä tuotamme asukkaillemme parempaa palvelua, kaupunginjohtaja Matti Tuononen sanoo.

Äänekosken kaupunki ja Äänekosken Kiinteistönhoito Oy solmivat vuonna 2021 neljän vuoden sopimuksen tiiviistä yhteistyöstä koskien kiinteistöjen ja liikuntapaikkojen hoitoa, siivouspalveluita, aluekunnossapitoa, viherpalveluita, lähetti- ja ruokakuljetuksia sekä vartiointipalveluita. Samalla päätettiin, että Äänekosken Kiinteistönhoito Oy tuottaa palveluita ainoastaan omistajalleen eli kaupungille.

– Strategisen kumppanuuden toimintamallin tavoitteena on saavuttaa kustannustehokkuutta ja parempia palveluita asukkaille. Tavoitteena oli säästää miljoona euroa ja tavoite on jo nyt ylitetty reippaasti 1,36 miljoonaan euroon. Tämän lisäksi tälle vuodelle 2024 asetettiin kaupungin talouden vakauttamisohjelman ylimääräinen säästötavoite 2024 300 000 euroa, joka myös toteutuu. Lisäksi laskutusprosessin muutoksen kautta on saavutettu noin 60 000 euron säästöt, toimitusjohtaja Antti Virmanen kertoo.

”Sentillä luksusta”

Tavoitteisiin on siis todellakin päästy. Kiinteistönhoitoa pystyttiin tuottamaan vuosien 2021-2023 välisenä aikana 23 prosenttia tehokkaammin kuin vuonna 2020. Ennakointi ja suunnitelmallisuus on lisääntynyt kaikessa toiminnassa. Myös sopimuksia on uusittu ja laajennettu huomattavasti, joten laskutukseen on saatu tehostusta.

Mittavissa säästöissä juuri laskutus on ollut yksi taikasana. Kaupungin ja Kiinteistönhoidon välisten laskujen määrät ovat vähentyneet huomattavasti, kun erillislaskutuksesta luovuttiin kokonaan. Vuosien 2021-2023 aikana laskuja on lähetetty peräti 4 600 kappaletta vähemmän kuin 2020 vuonna. Laskujen vähenemisen myötä laskujen käsittelyyn käytettyä työaikaa on säästynyt yhteensä noin 60 000 euron edestä.

– Kaiken kaikkiaan olemme saavuttaneet jo tässä vaiheessa yli 1,5 miljoonan euron säästöt, mikä on aivan huikea tulos. Kaupunki on osoittanut luottamusta Kiinteistönhoitoa kohtaan ja olemme onnistuneet uudessa yhteistyössä loistavasti. Melko pienillä henkilöstöresursseilla olemme saavuttaneet hienoja tuloksia. Säästöjä on tullut koko kentältä ja meidän koko henkilöstömme on sitoutunut työhön kaikilta toimialoilta. Korkealle asetetut tavoitteet saavutettiin yli odotusten jo kolmessa vuodessa, hallinnon toimialapäällikkö Kirsi Malinen sanoo.

– Voisi sanoa, että sentillä luksusta! Olemme Äänekoskella tuottaneet hyviä palveluja ja siten parempaa arkea asukkaillemme, mutta samaan aikaan mahdollisimman pienin kustannuksin. Nämä ovat niitä hyvän elämän palveluja, kuten teiden kunnossapito, liikuntamahdollisuudet ja puistot, kaupunkirakennepäällikkö Erika Räihä toteaa.

Samaan aikaan on ollut käynnissä Äänekosken kaupungin talouden vakauttamisohjelma, mikä on osaltaan vaikuttanut joihinkin palveluihin. Säästötoimenpiteet on pyritty toteuttamaan niin, etteivät ne vaikuta näkyvästi asukkaiden arkeen.

– Kuntalaiselle näkyvin säästökohde on esimerkiksi joidenkin alueiden niittojen väheneminen yhteen kertaan kesässä, Erika Räihä sanoo.

– Kovista tavoitteista ja säästötoimenpiteistä huolimatta olemme puhaltaneet yhteen hiileen. Kaupungin ja Kiinteistöhuollon välinen luottamus on kasvanut yhteistyön lisääntyessä. Ilman hyvää yhteistyötä emme olisi päässeet näin upeisiin tuloksiin, toimialapäällikkö Riitta Tikkanen kiittää.

Kaupungin asukaskyselyn 2023 mukaan kiinteistönhoidon palvelun laatu sekä kiinteistön käyttäjien tyytyväisyys palveluun on hyvällä tasolla.  Alkuvuoden 2024 asukaskyselyn tulokset olivat myös hyviä.

Äänekoski on edelläkävijä

Äänekoskella tavoitteet ovat korkealla palveluiden kehittämisessä ja niiden parantaminen vaatii pitkäjänteistä työtä.

Äänekosken kaupungin strateginen kumppanuus -malli on herättänyt kiinnostusta myös muissa kunnissa, esimerkiksi naapurissa Laukaassa. Äänekoski on yhteistyön kehittämisessä tytäryhtiönsä kanssa edelläkävijä valtakunnallisestikin.

Vastaa

  1. Mikko sanoo:

    Hyvä tapa varmistaa paikallisten yrittäjien polkeminen kun laitetaan oma firma hommiin.

  2. Veronmaksaja sanoo:

    Hyvin nurmikot ja puskat rehottaa joka puolella, paitsi kaupungin talon rannassa.

  3. Tero Parkatti sanoo:

    Ihan en ymmärrä tuota Tuonosen mainitsemaa parempaa palvelua asukkaille. Säästöt ovat tulleet sillä, että jätetään tarpeellisiakin asioita tekemättä. Kaupunki pusikoituu, infrastruktuurin korjausvelka kasvaa ja veto- ja pitovoima heikkenee. Koulut täällä ovat uusia mikä on hieno asia. Uudetkin kiinteistöt saadaan kyllä säästämällä huollosta tai vaikkapa ilmanvaihosta pilattua nopeastikin. Toki taloudenpidossa pitää olla maltillinen, mutta ei säästää yhteisöämme hengiltä.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy