Pitkät helteet ja ulkomaanmatkailun koronarajoitukset saivat mökki- ja veneilypaikkakunnat pullistelemaan matkailijoista kesän aikana. Kotimaan matkailun buumi on näkynyt myös Äänekoskella.
Äänekoskella on kesän mittaan riittänyt matkailijoita niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. Äänekosken kaupungin elinvoimayksikköön on kiirinyt hyvää palautetta kaupungin palveluista ja tapahtumista.
– Kiitos hyvästä matkailukesästä kuuluu ahkerille yrittäjillemme. Ravintoloista on kuulunut, että asiakkaana on käynyt paljon myös ei-paikkakuntalaisia, kuten mökkeilijöitä ja veneilijöitä. Yrittäjät ovatkin olleet hyvin tyytyväisiä tähän kesään, myös kelien puolesta, matkailu- ja markkinointiasiantuntija Milla Hytönen toteaa.
Venesatamien palvelut ovat kovassa käytössä kesäaikaan, ja koronan rajoittamia matkailijoita liikkuu myös sisämaassa. Äänekosken luontopolut ja kulttuuriohjelmisto ovat keränneet turisteilta kiitosta, Milla Hytönen kertoo.
– Kartano Kievarin ohjelmistoa on kiitelty monipuolisuudesta, ja Ääniä Festivaali toi elämää kaupunkiin tarjoamalla jotain kaikenikäisille, Hytönen kertoo.
Ravintoloissa kuhisee
Ravintoloitsijoille kuuma kesä on ollut viilentävien juomien huippumyyntiaikaa. Pitkien koronasulkujen jälkeen myös ihmisten halu syödä ulkona tai lähteä terassille ovat palanneet entiselleen. Willen Olohuone & Keittiön Timo Honkonen aavistelee, että tänä vuonna rikotaan viime kesän myyntiennätys.
– Kesä on ollut tosi hyvä. Ulkopaikkakuntalaisia meillä on käynyt satoja kesän mittaan, mutta Ääniä Festivaali laittoi myös paikalliset liikkeelle, Honkonen kuvaa.
Viime kesän tapaan Wille on houkutellut ruokailijoita ulkomaita myöten: aina Tanskasta ja Sveitsistä Yhdysvaltoihin saakka.
– Viime heinäkuun korttimaksuista 17 % oli ulkomaalaisilta korteilta, mutta nyt määrä on pudonnut puoleen. Kotimaan matkailijoiden osuus on selvästi noussut, ja myyntiennätystä hätyytellään, Honkonen toteaa.
Markkinointi kannattaa
Ääneseutu houkutteleekin matkailijoita myös maakunnan rajojen ulkopuolelta – vetonaulat pitää vain saada ihmisten tietoisuuteen. Kapeenkoski Oy:n Titta Himanko kertoo Äänekosken maisemien ja aktiivisen mainonnan houkutelleen matkailijoita etenkin Etelä-Suomesta.
– Teimme pari isoa mainoskampanjaa, joiden myötä meillä on ollut paljon kävijöitä Tampereelta ja pääkaupunkiseudulta. Kaveri- ja työporukoiden lisäksi tosi paljon on ollut liikkeellä yksittäisiä matkailijoita, jotka ovat etsineet majoitusta paikkakunnalta. Heidän määränsä on selkeästi lisääntynyt viime vuodesta, Himanko toteaa.
Matkailijat etsivät ruoan ja majoituksen ohella myös aktiviteetteja.
– Koskenlasku on ollut todella kysyttyä. Helteet vaikuttavat ihmisten mielikuviin, mutta koskikelkkailu on mukavaa homma viileämmälläkin kelillä, Himanko toteaa.
Datankäyttö paljastaa huippukohteet
Telia Crowd Insightsin kävijämäärät kunnissa -tilaston perusteella kesää 2021 on tituleerattu kaikkien aikojen kotimaiseksi matkailukesäksi. Isot kaupungit tyhjentyivät heinäkuussa, kun taas mökkipaikkakunnille ja kotimaan kiinnostavimpiin kohteisiin oli tuloliikennettä jopa lähes 30 prosenttia vuoden 2020 heinäkuuta enemmän.
– Selvää kasvua näkyy suosituissa kesäkaupungeissa ja suurimmissa mökkikunnissa, kun taas suurissa kaupungeissa oli selvästi vähemmän ihmisiä kuin viime vuoden heinäkuussa, Telian datayksikön johtaja Tapio Levä kertoo tiedotteessa.
Telia Crowd Insightsin liikkumistilastot perustuvat anonymisoituun ja kokonaisuuksi ryhmiteltyyn mobiiliverkkodataan.
RIINA NYGRÉN
Hyvä hyvä.
Niin mitkä venesatamien palvelut ja missä?!!