Äänekoskella syntyi idea erilaisesta tavasta lähestyä kaupunkilaisia kärjistyneen rokotekeskustelun keskellä. Rokotekattavuutta edistämään keksittiin sloganit ja graafinen ilme kampanjaan, joka vetoaa ihmisyyteen ja toisista välittämiseen. Kampanja on kulkenut nimellä ‘Lempeä kutsu’, ja sen materiaali halutaan nyt antaa kaikkien toimijoiden vapaaseen käyttöön valtakunnallisesti.
Äänekoskella kampanja on kerännyt vain positiivista palautetta, sillä se ei polarisoi, eikä syyllistä ketään. Lähtökohtina ovat oma sekä läheisten terveys ja viesti rokottautumisen tärkeydestä. Joulun pyhinä ja vuodenvaihteessa ihmiset kokoontuvat yhteen perheen ja ystävien kanssa, ja kampanja vetoaa ihmisten välittämiseen läheisistään; rokotetta ei oteta ainoastaan omaksi turvaksi, vaan myös läheisten vuoksi. Kampanjan keskiössä ovat läheisyys ja lempeys, ja nopeasti lähestyvän perhejuhlan toivotaan herättävän ihmiset liikkeelle.
Idea rokottautumisesta joululahjana läheisille syntyi äänekoskelaisen työsuojeluvaltuutetun Kari Marjon aloitteesta. Marjo kuuluu Äänekosken kaupungin koronajohtoryhmään. Sosiaali- ja terveysministeriön esittämä toive kunnille ja kaupungeille saada rokotekattavuus nousemaan herätti Marjon pohtimaan, onko hän tehnyt kaiken mahdollisen asian puolesta. Marjo keksi idean humaanista lähestymistavasta, ja sloganit joululahjasta läheisille syntyivät: ‘Anna läheisillesi paras joululahja jo nyt’, ‘Vielä ehdit saada rokotteesi jouluksi’ ja ‘Anna läheisellesi parempi uusi vuosi. Vielä ehdit ottaa rokotteesi’.
Kampanjan visuaalisen ilmeen on suunnitellut helsinkiläinen graafinen suunnittelija Mari Hakkarainen. Hakkarainen on suunnitellut julisteen veloituksetta Äänekosken kaupungille, ja se on vapaasti eri toimijoiden ja medioiden käytettävissä.