ÄKS

Mämmensalmen ylittäväksi kaavailtu silta saa tunteet pintaan – ”Siltahanke on järjetön” 

05.02.2021 10:43
ouko Kinnunen, Olavi Salonen, Leila Muli, Eeva Laitinen, Timo Niskanen ja Pentti Piilonen eivät ymmärrä, jos takana näkyvään maisemaan rakennetaan 750 metriä pitkä silta. ”Eikö valtiolla ole euroille muuta käyttöä?”

Keski-Suomen ELY-keskus on laatimassa valtatie 4 toimenpideselvitystä välillä Äänekoski-Pihtipuhdas. Mikäli valittu tielinjaus pitää, jää Mämmensalmen kohdalla tien alle ainakin yksi koti, muutama kesämökki ja samalla legendaarisen huoltamon edellytykset elinkeinon harjoittamiseen kuihtuu olemattomiin. 

 

Nelostien mutkat täytyy saada seuraksi, se on valtiovallan tahto. Liikenteen pitää sujua 100 kilometrin tuntinopeudella, mutta Mämsalmen kohdalla nopeus on liian kova nykyisellä tiellä. Suunnitelmakarttaan on piirretty Keiteleen yli menevä silta, joka sijoittuisi noin 200 metrin päähän nykyisestä tielinjauksesta ja olisi pituudeltaan 750 metriä. Soile Katko ELY-keskukselta kertoo, että neljästä vaihtoehdosta on valittu itäpuolen luonnos.

Katko ei osaa vastata kysymykseen, milloin urakka alkaa. 

– On valtioneuvoston tahto, että tieosuudella voidaan ajaa 100 kilometriä tunnissa. Tavoite on, että suunnitelma Mämmen osalta toteutuu jonakin päivänä. Onko se sitten kahden, viiden vai 15 vuoden päästä, en osaa sanoa. Suunnitelmaratkaisu on laadittu esisuunnittelutarkkuudella, joka toimii lähtökohtana lainmukaisessa suunnittelussa.

Katko sanoo, ettei esisuunnitelma ole välttämättä lopullinen. Onko asukkailla, mökkiläisillä ja mahdollisesti Nelostien sivuun jäävällä huoltoasemalla aihetta huoleen?

– En voi kiistää sitä, ettei asukkaiden huoli olisi aiheellinen. Nelostietä kehitetään, ja nyt Mämmen pohjoispuolelle on käynnistetty tiesuunnitelma, joka sisältää ohituskaistan, Katko kertoo.

Kaupunki on antanut marraskuussa ELY-keskukselle lausunnon Mämmensalmen suunnitelmaluonnoksesta. Siinä kerrotaan, kuinka Mämmen alueelta on tullut runsaasti palautetta. Suunnitelmaluonnoksia esiteltiin yleisölle syyskuussa ja Äänekosken kaupungin alueelle sijoittuvia kannanottoja tuli 35. 

– Ennen kuin siltahanke toteutuu, tarvitaan osayleiskaavan muutos molemmille rannoille, Soile Katko sanoo.

Mämmen huoltamolle kokoontunut joukko on yhtä mieltä siitä, että siltaratkaisu on ”täysin järjetön”. Paluumuuttaja, Mämmen kyläyhdistyksen sihteeri Eeva Laitinen kertoo, kuinka kaavaillun tielinjauksen alle jäisi hänen perheensä mökki. 50-luvun alusta saakka Laitisilla olevaan mökkiin liittyy tunnesiteitä ja iso pala koko perheen historiaa. 

– Huoli on kova. Samalla ajattelen myös mämmeläisten, petomäkeläisten ja lintulahtelaisten tilannetta, joka näyttää suunnitemakartalla nyt hyvin surulliselta. On ikävää, jos Suomeen halutaan vain luotisuoria teitä. Kylien arvot ja ihmisarvo pitäisi ottaa suunnittelussa huomioon, Laitinen huokaa. 

Äänekosken kaupunginvaltuutettu Pentti Piilonen kertoo tehneenä useita yhteydenottoja ELY-keskukseen. 

– Hieman jäi sellainen tunne, että tämä on haluttu tehdä salassa. Kaupungin pitäisi laittaa enemmän painetta ELY-keskuksen suuntaan ja ottaa tiukemmin kantaa asiaan. Asukkaita pitäisi kuulla ja ihmisten kanssa pitäisi jutella. Kunta on sen asukkaita ja yrittäjiä varten, Piilonen muistuttaa. 

Piilonen kertoo ottaneensa yhteyttä muutamaan keskisuomalaiseen kansanedustajaan sekä maakuntahallitukseen. 

 – Kyllä siellä ollaan tietoisia tästä älyttömyydestä, Piilonen sanoo. 

Mämmen kyläyhdistyksen puheenjohtaja Leila Muli kysyy, onko valittu linjaus vedetty kartalle summassa. 

– Onko täällä käyty paikan päällä katsomassa, ja pohtimassa toisenlaista ratkaisua. Haluaisin uskoa, ettei tätä toteuteta. En halua uskoa, että meillä on päättäjiä, jotka ovat valmiita laittamaan euroja 750 metriä pitkään siltaan, Muli miettii. 

Karttaan piirretyn viivan alle jää myös Timo ja Leena Niskasen koti. 

–  Hämmästelemme onko kaikki tämä sen väärti, että saadaan ajaa 1,8 kilometrin matkalla satasta tunnissa. Mietityttää miten nopeudet aiotaan ratkaista Viitasaaren, Pihtiputaan ja Kärsämäen kohdalla. Toivottavasti järki voitttaa, emmekä pääse todistamaan hirvittävää rahan ja tuhlausta ja ympäristön tuhoamista. Ehdotuksemme on, että nykyinen tie täyttämällä leveämmäksi. Tällä hetkellä olemme löysässä hirressä, joten toivomme ELYltä parempaa tiedottamista ja nopeita päätöksiä, Niskanen sanoo. 

Uudet suunnitelmat tuovat paineita 40 vuotta Mämmellä huoltamoyrittäjänä toimivalle Jouko Kinnuselle. 

– Jos silta tulee, minä kannan jakkarat ulos, laitan mittarikentän nurin ja Äänekoski saa kolme työtöntä lisää, Kinnunen sanoo. 

Nyt on on meneillään kaavoituskatsaus. Yleiskaavahankkeista uutena käynnistyy valtatie 4:n muutos ja sen johdosta Mämmen osayleiskaavan muutos valtatien ympäristössä. Osayleiskaavan muutoksen tavoitteena on päivittää yleiskaavaa nykyisten ja tulevien liikennetarpeiden mukaiseksi VT4:n alueella ja sen ympäristössä välillä Kevätlahdentie-Liimattalantie. Lisäksi kaavoituksen yhteydessä tutkitaan melualueet ja huomioidaan niiden vaikutus alueen ympäristöön. Kaavoitus tullaan käynnistämään ELY-keskuksen esittämien tarpeiden johdosta.

– ELY-keskuksen tavoitteena on valtatiejärjestelyjen muutos, eikä tämä ole mahdollista kuin kaavamuutoksen myötä, kaupungin kaavoituspäällikkö Nina Marjoniemi sanoo.

Kevätlahden ja Viitasaaren välille on myönnetty 21 miljoonan euron rahoitus. 

Vastaa

  1. Vilen sanoo:

    Toivotaan, että siltahanke totetuu suunnitelmien mukaan ja päästään Mämmensalmen pullonkaulasta eroon.

  2. Jorma Lilja sanoo:

    Aina on ollut joku tai jotkut kärsijöinä kun teitä ym. rakennelmia on tehty. Se on sitä kehitystä. Ei sekään kuitenkaan mikään hyvä ratkaisu ole jättää joitakin hidastavia ”pullonkauloja” pääväylille. Tuhansia koteja ja mökkejä on joutunut väistymään, ja näin tulee käymään jatkossakin. Ikävää se aina on kenen kohdalle tuo ”lotto” osuu. Entä vaihtoehto, onko kalliimpi, tuleeko mutkia lisää, kai senkin joku osaa selvittää?

  3. Tapsa sanoo:

    Tiestöön ei kannattaisi satsata tässä vaiheessa yhtään mitään. Kun muutama vuosi mennään, vähenee yksityisen autoilu koska rahvaalla ei yksinkertaisesti ole varaa autoiluun. Se kourallinen varakkaita pystyy ajelemaan huonommillakin teillä. Toisaalta raskasliikennekkin vähenee ja kuljetukset siirtyvät raiteille. Rataosuuksia tullaan lisäämään, koska henkilö- ja tavaraliikenne lisääntyy. Tämähän tarkoittaa myön n. 40 tuhannen työpaikan katoamista auto- ja kuljetusalalta.

  4. Liikki sanoo:

    Järjetöntä tässä pitäjässä riittää. Sotkua sotkun perään.

  5. älytöntä rahan haaskausta sanoo:

    Aivan järjetön hanke, vaikka kyseessä onkin Suomen pääväylä etelästä pohjoiseen. Kyllä pitäisi etsiä vaihtoehtoisia ratkaisuja tuollaiselle rahasyöpölle hankkeelle. Varmasti löytyy halvempi ratkaisu tien parantamiseksi.

  6. Petteri Nieminen sanoo:

    Nykyinen sosialisti hallitus tuhlaa ja ottaa velkaa surutta tulevat sukupolvet maksaa.Nyt olisi Äänekosken kolmella kansanedustajalla mahdollisuus yrittää vaikuttaa ja torpata tämä siltahanke.

  7. Vilen sanoo:

    Ei ollenkaan järjetön hanke ja ne rahasyöpöt ”hankkeet” näyttävät kulkevan kahdella jalalla, nykyään jo toisessa polvessa.

  8. Mökkiläinen sanoo:

    Miks ei samantien 120 km/h -nopeus että saa kunnon vauhin Äänekosken ohi.. Hukkaan meni sitten ne betonireunuksienki rahat ja mitä nyt kaikkea myllersivätkään siellä viimeks. Mites jos käyttäs tämän hankkeen rahat vaikka Äänekosken kehittämiseen, niin josko ei tarviiskaan päästä niin nopeasti ohi ja sais vaikka pari turistiakin käymään täällä joskus? (Ja kukas ne hankkeen alle jäävät mökit maksaa?)

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy