Äänekoskelaiselle Blooming Desert Shopille on myönnetty Yhteiskunnallinen Yritys -merkin käyttöoikeus osoituksena liiketoiminnallisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä.
Blooming Desert Shopin perustaja Mimmi Pekurinen alkoi keväällä 2021 tekemään polymeerimassakorvakoruja kerätäkseen rahaa Blooming Desert Africa-nimiselle järjestölle, joka auttaa entisiä lapsisotilaita Itä-Afrikassa. Syntyi eettinen ja vastuullinen brändi: Blooming Desert Shop, joka tänäkin päivänä lahjoittaa 35% tuotoistaan järjestön toimintaan.
Yhteiskunnallisia yrityksiä voi toimia millä tahansa toimialalla yritysmuodosta riippumatta. Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Yhteiskunnallinen Yritys -merkki auttaa tunnistamaan nämä yritykset luotettavasti. Yhteiskunnallinen Yritys -merkin voi saada yritys, joka on perustettu tuottamaan yhteiskunnallista hyvää ja joka käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tai ympäristöongelman ratkaisemiseen. Tärkeää on myös liiketoiminnan yhteiskunnallisten vaikutusten osoittaminen ja toiminnan avoimuus.
– Olemme todella iloisia ja kiitollisia Yhteiskunnallinen Yritys- merkin saannista. Tämä vahvistaa, että visiomme ja tapamme toimia ovat kestävällä pohjalla. Haluamme olla tienraivaajia sille ajatukselle, että arvot sekä vastuullisuus edellä toimiva yritys voi menestyä. Tavoitteemme on laajentaa vastuullisuuden käsitettä perinteisestä ajattelusta, jossa painopiste on vahvasti ollut ympäristövastuussa. Meillä sekin osa-alue näkyy esimerkiksi kotimaisten toimijoiden suosimisena, mutta työmme keskiössä on sosiaalinen vastuu ja konkreettisen avun sekä todellisen muutoksen tuominen, kertoo perustaja Mimmi Pekurinen.
– Yhteiskuntavastuu ja yhteiskunnallisen hyvän tuottaminen ovat syy, miksi Blooming Desert Shop on perustettu. Yrittäjä Mimmi Pekurinen johtaa Blooming Desert Africa- järjestöä, joka auttaa koulutuksen keinoin entisiä lapsisotilaita Ugandassa, Itä-Afrikassa, Bidi Bidin pakolaisleirillä. Yrittäjä itse laittaa kaikkensa toimintaan, sillä hän toimii vapaaehtoispohjalta eikä nosta työstä edes palkkaa, kertoo markkinointipäällikkö Niina OllikkaSuomalaisen Työn Liitosta.