Kilpailukykynsä kohentamiseen pyrkivä Metsäliitto-konserni muuttaa nimensä Metsä Groupiksi. Samassa yhteydessä myös konsernin liiketoiminta-alueiden nimet muuttuvat.
Strategiansa mukaan konserni keskittyy viiteen ydintoimintoon eli puutuotteisiin, selluun, kartonkiin, pehmo- ja ruoanlaittopapereihin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Puutuoteteollisuuden nimeksi tulee Metsä Wood ja Metsä-Botnian nimi vaihtuu Metsä Fibreksi.
M-real Oyj:n nimen muutoksesta Metsä Board Oyj:ksi päättää varsinainen yhtiökokous maaliskuun lopussa. Metsä Tissuen nimi säilyy entisellään. Puunhankinta toimii jatkossa Suomessa nimellä Metsäliitto Puunhankinta, kansainvälisesti Metsä Forest.
Identiteettimuutos ei vaikuta konsernin rakenteeseen tai yhtiöiden juridiseen asemaan. Metsä Groupin emoyhtiön nimi ja toimintamuoto säilyy Metsäliitto Osuuskuntana.
– Vuonna 2005 liikkeelle laitettu rakennemuutos on nyt valmis, ja olemme hyvissä asemissa tulevaisuutta ajatellen. Nyt on oikea aika vahvistaa toimintaamme yhtenä konsernina. Kilpailussa menestyminen vaatii meiltä entistä tiiviimpää yhteistyötä, matalampia sisäisiä raja-aitoja ja parhaiden käytäntöjen hyödyntämistä, Metsä Groupin pääjohtaja Kari Jordan sanoo.
Metsä Groupin uudessa yritystunnuksessa hirvi kannattelee metsää sarvillaan. Tavoitteena on viestiä näin juuriaan kunnioittavasta, uudistuvasta, vastuullisesta ja entistä vahvemmasta metsäteollisuusyrityksestä, jonka tuotteet ja palvelut näkyvät hyvinvointina ihmisten arjessa.
– Metsä Group on reilusti metsäteollisuusyhtiö. Me olemme metsänomistajien omistama yhtiö ? se tuo toimintaamme pitkäjänteisyyttä. Pääraaka-aineemme on pohjoisten, kestävästi hoidettujen metsien uusiutuva puu. Meillä on markkinoiden kevyimmät ja ekologisimmat kartongit, huippusellut, menestyksekkäät tuotemerkit pehmo- ja ruoanlaittopapereissa ja huippuosaamista puutuoteteollisuudessa. Meillä on hieno tarina kerrottavana, Jordan summaa.