Vuoden 2006 huippuvuodesta päästöt ovat laskeneet maanlaajuisesti 36% ja Hinku-kuntien keskimääräinen päästövähennys oli 40%, kun Äänekosken päästöjen vähennys on jopa 44%. Keski-Suomesta suurimpiin päästövähennyksiin ylsi Jämsä ja jaetulle kakkossijalle Äänekoski pääsi yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa.
Äänekoskella asukkaat ovat tehneet kestäviä energiavalintoja ja esimerkiksi vaihtaneet öljylämmitystä kestävämpään vaihtoehtoon. Öljylämmityksen osuus on laskenut vuodesta 2021 peräti 28 prosenttia.
– Tämä on melkoinen parannus, joka on tapahtunut vain vuodessa. Olemme opastaneet ja neuvoneet asukkaitamme energiaremonteissa, mutta suurin kiitos kuuluu asukkaille heidän omasta aktiivisuudesta. Myös kaupunki on vaihtanut omissa kohteissaan öljyn ympäristöystävällisempiin lämmitysmuotoihin, ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen iloitsee.
Yleisesti Suomen kuntien kasvihuonepäästöt ovat laskussa. Ahonen pohtii, että tekniikka on kehittynyt, kulutus on vähentynyt, suunnitelmallisuutta on tullut lisää ja päästöjä myös valvotaan nyt tiukemmin.
Huomattavaa Ympäristökeskuksen tuloksissa on, että Hinku-kunnat ovat keskimäärin tehneet suurempia päästövähennyksiä. Hinku-verkoston jäsenenä kunta on sitoutunut vähentämään päästöjä 80 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 päästöihin verrattuna. Äänekoski liittyi ensimmäisenä Keski-Suomen Hinku-kunnaksi vuonna 2019 ja Äänekoski on vähentänyt päästöjään tähän mennessä tavoitteestaan puolet.
– Suunta on oikea ja merkittäviä päästövähennyksiä on saatu aikaiseksi Äänekosken kaupungin ja asukkaiden toimilla. Edelleen työnsarkaa riittää, jotta pääsemme Hinku-kuntien yhteisiin tavoitteisiin vuoteen 2030 mennessä, Ahonen sanoo.
Äänekosken kaupungin tavoitteita edistetään osana kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelmaa, esimerkiksi tänä vuonna keskitytään erityisesti liikenteen päästövähennyksiin tähtääviin toimiin ja edellisvuosina on ollut energiatehokkuuteen liittyviä toimia.
– Äänekoskella peräti kolmasosa kaupungin kaikista päästöistä syntyy tieliikenteestä. Vaikuttavimmat ilmastoteot tehdään siis liikenteen päästöjä vähentämällä ja niitä edistetään nyt mm. Resurssiviisas Äänekoski – Vähäpäästöinen tieliikenne -hankkeen kautta sekä kävelyn ja pyöräilyn kehittämissuunitelman avulla. Molemmat hankkeet valmistuvat tänä vuonna, Ahonen kertoo.