Vasemmistoliiton kansanedustaja Juho Kautto on tehnyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen pankkiasiansa perinteisesti hoitavien ja käteistä käyttävien ihmisten pankkipalveluista.
– Suomessa on paljon ihmisiä, jotka edelleen hoitavat pankkiasiansa perinteisesti konttorissa ja tekevät ostoksensa käteisellä. Heidän tilanteensa on vaikea, sillä harventuneen konttoriverkon lisäksi pankkien perinteisten kassapalveluiden tarjonta on supistunut huolestuttavasti. Vaikka pankki olisi auki päivittäin, saattaa käteistä rahaa voida nostaa vain muutaman tunnin ajan viikossa, Kautto sanoo.
Luottolaitoslain mukaan pankkien velvollisuus on huolehtia asiakkaidensa peruspankkipalveluiden toteutumisesta. Finanssivalvonta on tuoreessa selvityksessään todennut, että tällä hetkellä peruspankkipalveluiden saatavuus on heikentynyt, mikäli asiakas ei kykene hoitamaan pankkiasioitaan digitaalisesti.
– Käytännössähän tässä on kyse paljolti ikäihmisten palveluista. He läheisineen ovat aivan syystä huolissaan. Erityisen hankala tilanne on maaseudulla, missä lähin pankki on usein kymmenien kilometrien päässä. Toivottavasti hallitus seuraa tilannetta ja huolehtii osaltaan siitä, että digipalveluja käyttämättömien ihmisten oikeus peruspankkipalveluihin toteutuu vastaisuudessa paremmin, Juho Kautto sanoo.