Puhelimessa voi keskustella koronavirusepidemian aiheuttamista huolista ja murheista. Terveysneuvontaa tai mielenterveyspalveluita tarvitsevat ohjataan toiseen osoitteeseen.
Suomen Punainen risti käynnisti 1. huhtikuuta alkaen valtakunnallisen auttavan puhelimen. Auttava puhelin on soittajalle maksuton ja palvelu on suomeksi.
– Auttavaan puhelimeen voi soittaa, kun haluaa jutella luottamuksellisesti mieltä painavista asioista tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Monella on huoli läheisistä, jatkuva kotona oleminen voi ahdistaa ja ihminen saattaa kokea yksinäisyyttä, sanoo Punaisen Ristin psykososiaalisen tuen suunnittelija Veli-Matti Ahtiainen.
Punainen Risti ja sen yhteistyökumppanit ovat havainneet, että keskusteluavulle on suuri tarve.
– Auttavan puhelimen tarkoitus on vähentää kuormitusta viranomaisten ylläpitämissä neuvontapuhelimissa, sanoo Punaisen Ristin kotimaan valmiuden päällikkö Tuula Luoma.
Punaisen Ristin auttava puhelin ei ole neuvontanumero. Jos soittaja tarvitsee esimerkiksi terveysneuvontaa tai apua mielenterveysongelmiin, hänet ohjataan toiseen palveluun.
Punaiselle Ristille auttavan puhelimen käyttöönotto on tuttua monista aiemmista kriisitilanteista, mutta toimintatapa on uusi. Pari sataa vapaaehtoista vastaa puheluihin eri puolella Suomea.
– Tämä on ensimmäinen kerta, kun auttavan puhelimen vapaaehtoiset vastaavat soittoihin omista kodeistaan. Näin ei vaaranneta auttajien ja autettavien terveyttä, Ahtiainen toteaa.
Soittajille vastaavat koulutetut henkisen tuen vapaaehtoiset maanantaista perjantaihin kello 9-21 numerossa 0800 100 200.